menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waterwaarde KH gaat door het dak

Ga naar meest recente reactie

Wewe

Wewe

Hallo,
Ik heb mijn vijver nu voor het tweede jaar.
Ik heb enorm veel last van draadalgen en dus heb ik de waterwaarden eens getest.
Geen vervuiling, een ph van 7,1-7,2, een GH van 8
woensdag 3 juli 2013 - 21:50
RdB

RdB

Een KH kan natuurlijk nooit hoger zijn dan de GH!! Dus dat zegt genoeg over uw strips: gooi ze weg en koop nooit meer nieuwe. Meet die onzinnige waarden ook nooit meer, slaap je een stuk beter van.

Draadalg is op zich een teken dat het water gezond is maar meestal wel wat voedselrijk. Verwijder de draadalg door deze rond een stokje te winden, met de hark eruit te vissen e.d.

Gebruik NOOIT anti-alg middelen tegen draadalg. De alg zal verdwijnen maar daarna natuurlijk wel gaan rotten. Het begin van echte ellende (en een goudmijn voor vijverrotzooi handelaren). Geloof ook nooit idioten die beweren dat u te weinig CO2 in het water hebt (kan niet eens!) of bacteri
donderdag 4 juli 2013 - 21:20
Bombycilla

Bombycilla

Helemaal met Ruud eens.
Wil nog wel iets toevoegen ,doe die uv uit die dingen zijn alleen voor buiten-aquaria .
In een beetje natuurlijke vijver zijn ze slecht voor je biologisch evenwicht van je vijver .
Dirk,
vrijdag 5 juli 2013 - 00:19
Wewe

Wewe

Bedankt mannen,

Ga proberen de uv met tussenpozes uit te schakelen en zien of het water helder blijft.
En anti-alg zal ik nooit meer doen, beloofd. Misschien is dat wel de reden dat er zo veel voedsel is nu. Want ik weet anders niet vanwaar dat voedsel blijft komen. De kruiwagens algen dat ik er al niet uitgehaald heb... En dit met slechts enkele vissen.
Nog een vraagje: gebruiken jullie zeewierkalk? Mag volgens de winkel(!) maar best enkel in voor- en najaar om 'versuikeren' te vermijden. Maken ze mij iets wijs? Want is eenvoudig en goedkoop.

Groeten,
Werner
vrijdag 5 juli 2013 - 07:58
RdB

RdB

Ik gebruik het nooit, het water net even geproefd: geen suiker . Ik zou ook werkelijk niet weten wat versuikeren van vijverwater zou moeten inhouden. Mocht ik overigens behoefte hebben aan kalk (maar dat heb ik niet) zou ik gewoon ordinaire gazonkalk nemen: dat kost een fractie en doet hetzelfde.

Ruud
vrijdag 5 juli 2013 - 13:17
Wewe

Wewe

Bedankt, zeewierkalk is ook ordinair hoor. Met versuikeren bedoelde ze volgens mij troebel en misschien ook wat stroperig worden bij te veel gebruik.
Leuk dat jullie geen problemen hebben. Is vaak kwestie van geluk met de vorm, ligging, leidingwater etc.
Mijn vader heeft een vijver die ik mee gemaakt heb. Geen enkel probleem! Ik doe net hetzelfde en heb problemen. En na veel geduld grijp je dan toch naar middeltjes.

Groeten,
Werner
vrijdag 5 juli 2013 - 22:53
Giwreh

Giwreh

Basis Advies : hou op met doden !

UV dient uitsluitend om te doden. Wat wil je eigenlijk doden in een 'natuurlijk' vijver evenwicht? Water heeft niet enkel een periodiek schommelend mineraal evenwicht, maar evenzeer een periodiek schomelend micro biologisch evenwicht.

Pompen dienen voor kunstmatige natuurnaboorsingen in miniatuur (rivieren, watervallen, geisers... ... ). En voeden verder vooral het waanbeeld dat ze "zuurstofinbrengend" zijn.
NIET !
Hoe leuk een beekje of een fonteintje ook mag zijn, in een kunstmatig doch gezond gesloten planten vijver systeem zijn ze (a) overbodig, (b) in een groot deel van het zomerseizoen schadelijk.
Redenen: (1) het verwekken van zinloze waterstromen, die er voor zorgen dat de goede temperatuursgradient in de vijver (de onderste waterlagen altijd kouder, dus gezond ook in de zomer wegens hoger zuurstof %) totaal om zeep wordt geholpen (Het water wordt tot op de bodem even warm als aan het oppervlak, zodat de totale zuurstofinhoud van een vijver met een pomp, in de zomer dramatisch kan dalen, tot onder het kritieke punt => vissen stikken..)
(2) de meest gebruikte pompen, die met rotoren, zijn nogmaals een moordwapen : dit werkt als een mixer die een % van de micro-organismen die doorheen de pomp gaan gewoon dood slaan. We herkennen dat als het "schuim" dat na een poos onstaat rond bvb de fontein. Dit schuim zijn de gistende dode micro-organismen...
(Dit mixer-killer effect komt niet voor bij zuiger-pomp systemen, die vrijwel niemand gebruikt... omdat ze pulserend zijn, geen gelijkmatige waterstroom. Een "noria" heeft het nadeel ook niet... )

Ik heb bijna 25 jaar ervaring in ontwerp van natuurlijke plantenvijvers. Er werd nooit
donderdag 11 juli 2013 - 13:06
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).