Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Lijkt op mijn varen, heb vorig jaar (zie mijn topic dd 09/04/08 welke varen is dit) ook op het forum gevraagd hoe de varen noemt, er is mij toen gezegd dat het een bekervaren is.
Niettegenstaande wat er werd gezegd woekert mijn bekervaren (nog) niet, hij staat er ondertussen al voor het 3de jaar en ik heb nog geen 'kleintjes" (tot de grote spijt van mijnn moeder die er wel 1 wil) gezien.
Heb nog een andere varen staan, zo een die je vaak in het bos ziet en die woekert wel enorm.
Bij mij is het de eerste varen die na de winter terugkomt,ik heb al vijf jaar na elkaar een varen aangekocht (ook die in de bossen staan) omdat ik ze heel graag in de tuin zie,en na de winter kwamen ze niet terug.
Hier slaat de varen moeilijk aan.
Matteuccia strutiopteris, de bekervaren in kwestie, zal aanvankelijk niet meteen woekeren, maar eenmaal hij zich heeft ingeburgerd, breidt hij zich tomeloos uit. Vanaf dat moment is deze varen niet meer weg te krijgen: elk wortelrestje kan weer uitgroeien tot een nieuwe varen.
Mijn advies: tenzij je er gek van bent, best niet in uw tuin introduceren. Ook al is het best een mooie varen voor de halfschaduw (in volle zon zullen de veren in de zomer verbranden).
Ik heb hem om die reden niet in mijn nieuwe tuin gezet. Maar in mijn vroegere tuin stond hij wel. Je kan die uitlopers eigenlijk best wel gemakkelijk uittrekken tenzij ze natuurlijk tussen andere planten terechtkomen. 't Is wel een hele mooie van kleur en van vorm!
Als je niet graag hebt dat de varen zijn eigen plaatsje gaat zoeken , kan je hem natuurlijk altijd in een emmer zetten zonder bodem en die ingraven in de tuin - de uitlopers zullen dan alleen in de emmer opkomen .
Persoonlijk heb ik er geen probleem mee als er hier of daar een extra varentje boven komt -
Waar ik ze niet wil hebben , trek ik ze gewoon uit - als je dan maakt dat de uitloper waar ze aan vastzitten , zo lang mogelijk mee komt , dan geeft dat geen problemen .Toch wel ieder jaar een heel mooie en frisse verschijning deze varen !
groetjes
Lily-Anne