Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb me vandaag enkele varens aangeschaft die ik dit verlengde weekend aanplanten wil.
Mannetjesvaren en Eikvaren.
Gezien dit mijn allereerste varens zijn die ik aanplant had ik graag van de meer ervarener (geweldige woordkeuze niwaar) tuiniers enkele tips en tricks bekomen.
Waarop let ik best op.
Is het aangeraden flink wat compost onder de grond te mengen?
Alle tips zijn meer dan welkom want wil de nu nog kleine schattige varentjes in de watten leggen,
Vochtige en humusrijke grond in de halfschaduw lijken ze het meest te appreciëren.
En verder dan compost strooien doe ik daar niets aan, erg gemakkelijke planten.
In de winter laat ik het blad aanzitten om pas in de lente weg te halen, dat beschermt ze toch tegen eventuele vorst.
Sommige soorten blijven groen en dan moet je maar het lelijk blad weghalen.
Droge grond en zon maakt ze vaal van kleur en groeien ze niet mooi uit om dan tenslotte toch weg te blijven.
Er bestaan wel varens die in de zon mogen maar die heb ik niet en kan ik ook niets over zeggen.
Ik heb 2 Athyrium filix femina,1 tongvaren en dan verschillende andere waar ik geen naam van heb.
Ze zitten in de grond,
Na eerst een waanzinnige drukte geconfronteerd te hebben in het containerpark om toch nog aan een zak compost te geraken,
Een flinke laag compost onder de bestaande grond te mengen staan er 9 nieuwe varentjes in m'n tuin te pronken,
Duimen maar dat ze het naar hun zin hebben
Eikvaren (Polypodium vulgare) kan echt overal: bij mij staan ze zelfs in heel droge grond en krijgen ze een halve dag lang volle zon. Deze varen is groenblijvend; in hetg voorjaar moet je enkel het oude blad wat verwijderen.
Mannetjesvaren (Dryopteris filix-mas) kan ook heel wat verdragen, maar staat toch liever in de lichte schaduw. Ook deze varen verdraagt relatief droge grond.
De verdere tip van Minouke om het blad eraan te laten tot in het voorjaar is inderdaad heel goed.