Hallo iedereen,
Er zijn al heel wat mensen die hun weg gevonden hebben naar de rubriek varens en boomvarens. Er zijn ook al enkle die met sucses pogingen hebben ondernomen om zelf varens te kweeken of zijn beginnen te expirimenteren met varens in hun tuin of in huis.
Het probleem dat sommige in de toekomst gaan hebben is een overschot aan planten, zeker als je kweekt uit sporen. Zo'n overschot is zeer intersant, je kan uit zoeken waar in je tuin een bepaalde soort het beste kan overleven. Het maakt dan gewoon niet uit, je hebt toch jonge planten genoegd, en wat dan nog beter zou zijn, is het uitwisselen van je ondervindingen hier op het forum.
En heb zeker geen schrik om iets te melden op het forum omdat je denkt dat je eventueel fout zou zitten, zij die zwijgen doen meer fout.
Toch ga je merken dat het overschot nog steeds groter is dan je zelf kunt verwerken, en dat is niet alleen met varens getrokken uit sporen maar ook met varens uit de tuin die redelijk snel uitzetten. Maar wat zeker ook zo intersant kan zijn, zijn mensen die sporen van hun varens willen verzamelen. Inplaats van al dit materiaal op de composthoop te gooien, stel ik voor om via deze rubriek, een vraag/aanbot uitwisselprogramma te starten.
Het is niet de bedoeling hier een handeltje beginnen op te zetten. Wat ik voorstel is dat het plant materiaal gratis moet blijven, naturlijk zijn bijkomende kosten, zoals port, wel te betalen. Het moet hier liefhebberij bijven.
Als je wilt weten hoe sporen te verzamelen, dan kan je dit terug vinden onder de topic varens en boomvarens in de rubriek "Het kweeken van varens door sporen".
Zeg je nu ja dat interseerd mij wel en ik heb een wondermooie varen hier staan waarvan ik sporen kan nemen, maar ik zou bij God niet weten welke soort ik hier heb. Wel maak dan gewoon een foto en zet die hier op het forum, ik zal mijn best doen om die helpen te identificeren maar er zijn ook andre mensen op het forum die al heel wat van varens kennen en hierbij zouden kunnen helpen, Hé Varen?
Het is ook niet de bedoeling dat je de ganse stock van iemand in een keer gaat afpakken laat ook nog iets voor een ander.
Het gene wat ik wel vraag is, dat wanneer je iets aanbied en je weg te geven voorraad is op, je dit dan ook meld op het forum in hetzelfde bericht waarin je geadverteerd hebt. Hoe doe je dit? Je gaat naar het bericht dat je geplaatst hebt, boven het bericht vindt je een groene tekstballon met "wijzig" in. die klik je aan. Je bericht opend weer voor verwerking, en onderaan je bericht vermeld je gewoon "VOORRAAD IS OP". Dit voorkomt nodeloze corospondentie.
Ik hoop dat zoveel mogelijk deelnemer onder deze rubriek.
groetjes
Danny