Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik ken totaal niets van varens, maar wil er wel heel graag een paar in de tuin.
Ik heb mijn voortuin volledig heraangelegd met carpinus haag en pilaten alsook fagus hagen. Er komen 2 Acer Palmatum boompjes/struiken alsook een lage japanse esdoorn die slecht gedijt in de zonnige achtertuin.
Voortuin is noordelijk georienteerd en grond is goed vochthoudend.
Ik zoek een varen die hoog kan opkomen en toch mooi bij elkaar blijft. Hij hoeft niet perse wintergroen te zijn.
Ik heb zelf al jaren Polystichum setiferum 'Plumosum Bevis'in de tuin staan. Deze wordt na vele jaren rond de 1.00--1.20 meter hoog. Aan het eind van de winter de oude bladeren afknippen.
Bij Polystichum heb je vele mooie soorten. Op de website van kwekerij 'De Hessenhof' worden diverse cultivars besproken.
Vermijd Matteuccia struthiopteris want die vormt uitlopers en op vochtige grond staat binnen de kortste tijd je halve tuin vol met deze varen.
Helemaal eens met Tuinprins. De "Plumosum Bevis" is een prachtige varen, waarvan er hier ook meerdere staan. Bijna alle c.v's van Polystichum setiferum zijn erg mooi. Ze zijn er van vrij laag tot hoog en verdragen ook nog best wat zon.
Waar ik mijn planten haal hadden ze de Polystichum setiferum ook aanbevolen, maar niet direvt een c.v.
Ik zal die van Tuinprins eens zoeken
Mijn schoonouders hebben een varen die elke winter volledig bovengronds afsterft. In volle bloei staat die dik 125-150cm hoog.
Prachtig exemplaar maar we weten niet welke soort het is. Ik heb een foto van mei dit jaar toegevoegd