menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druiven snoeien

Ga naar meest recente reactie

Yvonne

Yvonne

Ik heb al eerder hier verteld dat ik enkele druiven heb staan: Regent, Phoenix, Palatina, Dornfelder en Glorie van Boskoop.

Nu gaat het voornamelijk om de Regent: Ik heb daar begin van het jaar ook al vragen over gesteld en foto's geplaatst.
Toen ze uitliepen kregen ze hele misvormde bladeren, met een soort "pareltjes" erop.
Het is daarna wel goed met ze gekomen, maar ze hebben heel erg weinig druiven gekregen, en erg klein, en veel onbevrucht. Ze waren, ik denk door die "valse start" gewoon te laat.

Nu heb ik eens zitten denken en ze bekeken.
Ik heb er n.l leggers van gemaakt en kweek ze dan op "stiften". Maar als ik nou eens een totale verjonging zou toepassen, en één of twee bogen maak volgens Guyot ?
Dus ik ga dan de leggers afsnoeien en ga op nieuwe twijgen kweken. Zou dat een idee zijn om een totale verjonging toe te passen ?

Ze zijn trouwens nog niet zo heel oud hoor, ik denk een jaartje of 4, maar omdat ze in het voorjaar niet goed "op gang" kwamen (ik weet nog steeds niet wat het geweest is)

Heeft een van jullie zoiets wel gedaan, of wat zouden jullie doen?

Hebben jullie trouwens meerdere leggers, of maar één ? Ik heb n.l. meerdere leggers boven-elkaar gemaakt, maar ik denk dat dat ook niet goed is, omdat de onderste alles wegneemt ??

Oeps, wat heb ik veel vragen in één stukje, maar ik zit er wel mee.........

Groetjes,
Yvonne


zondag 23 september 2007 - 18:38
Spuddy

Spuddy

Ik heb nog geen praktische ervaring met druiven maar van wat ik lees in Terra snoeien en leiden gids kan het op verschillende manieren.
zondag 23 september 2007 - 19:25
Gespeel

Gespeel

Mag ik deze of volgende week nog mijn druivelaars snoeien of moet ik nu wachten tot in het voorjaar?
woensdag 31 oktober 2007 - 18:20
depauws

Depauws

Aan Gespeel
U moogt zeker nu snoeien, alleen het gestel blijft staan, al de rest gaat eraf op enkele cm van het gestel, dus zorgen dat er een of twee ogen blijven zitten. In het voorjaar van de uitlopende ogen de sterkste overhouden en daarmee de ruimte laten opvullen.

woensdag 31 oktober 2007 - 18:30
depauws

Depauws

Aan Yvonne.
U moogt meerdere (horizontale?) leggers aanhouden, kan eigenlijk geen verschil maken, enig verschil in bezonning is mogelijk maar dat is een kwestie van afstand tussen de leggers en de lengte van de zijtakken die je aanhoudt.
Verjongen na 4 jaar lijkt mij niet nodig.
Wel in de gaten houden dat een plant een maximaal aantal trossen kan dragen daarna gaat de grootte van trossen en bessen achteruit. Bij een goed gevoede plant mag dit gerust 20 trossen zijn.
Silvain
woensdag 31 oktober 2007 - 18:34
Yvonne

Yvonne

Hallo Silvain en alle andere druiven-teler-kenners,

Wat ik bedoelde was: mag je meerdere horizontale leggers boven elkaar aanhouden, groeit de onderste legger dan niet minder als de bovenste ?

En omdat enkele planten, dit jaar niet goed zijn uitgekomen in het voorjaar, dacht ik de leggers, die inmiddels dus een paar jaar oud zijn, af te zagen, en één of twee takken van dit jaar te gaan gebruiken als nieuwe legger.

Daarover wilde ik graag weten hoe jullie daarover dachten, of dat een goed idee is of niet ???
woensdag 31 oktober 2007 - 19:06
Yvonne

Yvonne

Mag ik deze of volgende week nog mijn druivelaars snoeien of moet ik nu wachten tot in het voorjaar?


Nee, je mag in géén geval in het voorjaar snoeien hoor !! Je kan ze inderdaad, zoals Silvain ook al zegt, nu al snoeien, en uiterlijk januari, dus vóórdat de groei/uitloop op gang komt, want anders kunnen ze écht doodbloeden !
woensdag 31 oktober 2007 - 19:09
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).