menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladeren voor Druiven

Benny

Benny

Hallo,

Ik heb een vraag, in de achtertuin heb ik een druivenplant staan. Hij staat er dit jaar voor het eerst. Zoals je ziet op het plaatje hangen er bladeren voor de druiven. Moeten die weg of moet ik ze laten hangen?

[afbeelding verwijderd niet-https]

Gr,

Benny
zaterdag 5 augustus 2006 - 21:41
Victor44

Victor44

Je kan,maar moet ze niet wegdoen.Ze zullen misschien wel vlugger rijpen.Ik doe dit niet ,als je er veel hebt kun je dat toch niet allemaal.Ik hang er wel een net over als bescherming tegen de vogels,zeker voor blauwe soorten,van de witte blijven ze beter af.
zaterdag 5 augustus 2006 - 22:10
Maxpowa

Tekst aangepast

Maxpowa

't moet lukken dat 'k vandaag nog ergens op een intressante site terecht was gekomen over druiven.

En dan nog juist een stukje gekopieerd wat hier helemaal van toepassing is.

---knip---

But nothing can be so absurd and unnatural than the practice of some, who will take away the leaves from the fruit, to hasten its ripening. The leaves are the lungs of the plants the conductors and elevators of sap; and nothing can be more injurious than to take them away from the fruit at the very time when they are most needed. The consequence of such an unwise course will be the wilting and withering of the bunches, and, should they ripen at all, they will be deficient in flavor. Good fruit must ripen in the shade, only- thus will it attain its full perfection.

--knip--

Vertaling:

Niets is zo absurd en onnatuurlijk als de gewoonte van sommigen, die de bladeren van de vruchten weghalen om het rijpen te versnellen. De bladeren zijn de longen van de plant en de geleiders en vervoerders van sap; en niets kan meer schade toebrengen dan deze weghalen van de vruchten op het moment wanneer ze het meeste nodig zijn. De gevolgen van zo een domme beslissing zullen verdorren en afsterven van de takken met zich meebrengen, en als ze toch nog rijpen, zullen ze veel minder smaak hebben. Goede vruchten moeten allen rijpen in de schaduw, zo bekomen zij hun volle perfektie.

Dat zegt het allemaal denk ik.

Groeten,
Steven

PS. Om alles beter leesbaar te maken zou ik de afbeelding
verkleinen naar iets van een 35-40% van de huidige afmeting.
zondag 6 augustus 2006 - 22:27
Uvacrispa

Uvacrispa

Hallo,

Ik heb een vraag, in de achtertuin heb ik een druivenplant staan. Hij staat er dit jaar voor het eerst. Zoals je ziet op het plaatje hangen er bladeren voor de druiven. Moeten die weg of moet ik ze laten hangen?

Benny,
als je druiven zo dicht tegen de muur hangen, dan is er een reëel gevaar dat ze bij felle zonneschijn zonnebrand oplopen, dus laat de bladeren maar zoveel mogelijk hangen.

Het verhaal van de suikers is correct als je absurd veel bladeren van je plant haalt, als je correct "dieft" zal je voldoende jong blad aan je plant houden die de nodige suikers kunnen aanmaken. De oudere bladeren zijn hiervoor minder belangrijk.
donderdag 17 augustus 2006 - 22:09
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).