menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke fruitboom

Ga naar meest recente reactie

Ellen1958

Ellen1958

Goedenavond allen,

Ik zou graag een fruitboom in de tuin zetten.... ik heb alleen nog geen idee welke.

Het moet er in ieder geval wel een zijn waar je onderdoor kunt lopen (een hoogstam...?)
Ook het liefst een zelfbestuiver... een die geen andere fruitboom nodig heeft om vruchten te krijgen dus... (bestaan die?) We hebben namelijk niet zo'n grote tuin...

Heeft iemand leuke tips voor mooie fruitbomen...?

Alvast heel erg bedankt!

Groetje, Ellen
dinsdag 22 april 2008 - 19:23
Ellen1958

Ellen1958

Niemand...?
woensdag 23 april 2008 - 11:57
jp

Jp

Pruimen (op hoogstam) zijn zelfbestuivend ook perzikken, bepaalde appelrassen ook (bv. James Grieve).
Je kan ook "meegenieten" van het bestuiven van een boom in de buurt (bv. kersen).

Bedenk wel dat zo'n boom heel wat ruimte inneemt, dat het fruit plukken een hele klus kan zijn als de boom volwassen wordt (dat heeft mede geleid tot de ontwikkeling van laagstamteelt), idem voor bestrijding van ziektes, snoei e.d.m.
Ook rekening houden met afvallend fruit. Niet iedereen is gecharmeerd van kersenvlekken op het terras of van een gazon met afgevallen appels & de aantrekkingskracht hiervan op wespen...

Eerst bezinnen, dan beginnen,...maar alleszins veel succes
woensdag 23 april 2008 - 12:21
Lino

Lino

een ideale boom om onder te zitten is een noteboom, daaronder komen geen muggen. Weet wel dat die erg traag groeit.
donderdag 24 april 2008 - 14:30
Anke

Anke

Heb je een voorkeur voor fruit? Misschien dat eerst voor jezelf uitmaken. Mijn kweker vertelde dat je bij appel en peer weinig goede zelfbestuivers vindt voor lekker handfruit, wel stoofappels en peren. Bij kers en pruim zou dat anders liggen. Maar bij kersen moet je weer rekening houden met vogelvraat. Sowieso heeft een combinatie van twee bomen die elkaar bestuiven (zelfs al gaat het om zelfbestuivers) altijd meer kans op slagen. Je zou bv een hoogstam kunnen combineren met een struik of laagstam om deze reden. Een notenboom is ook super, maar die wordt wel groter dan gewoon fruit. En overweeg je ook exotisch fruit, bv vijgen? Als je een beschutte tuin hebt zal dat zeker lukken
vrijdag 25 april 2008 - 18:19
Anke

Anke

Oh ja, als je een bijzondere perenboom wil: ik heb net een 'Olivier de Serres' aangeplant, met een afhangende kruin zoals een treurwilg. Het zou een erg mooie boom moeten worden binnen enkele jaren!
Succes!
vrijdag 25 april 2008 - 18:21
printemps

Printemps

hallo

je moet kijken naar uw familie wat die graag eten
het heeft geen zin om een appelboom te planten als er niemand appels lust
ikzelf heb wat meer peren staan omdat mijn man dat liever eet

en dan kun je kijken welke soort er mogelijk is

mvg

an
vrijdag 25 april 2008 - 18:25
spinty

Spinty

Ellen, ik kan me niet voorstellen dat er geen hoogstam appel boom zou bestaan die zelfbesyuivend is
dat was tenslotte je vraag
ik zou de site van "de nationale boomgaardstichting eens raadplegen
zij zijn bezig met oude en nieuwe fruitrassen
helaas is het nu te laat om nog een boom te planten
de beste tijd isvoor de winter "dan win je een jaar"
natuurlijk moet je wel afvragen zo als hierboven omschreven wat voor appel je wilt ik heb er een 20
staan van heel vroeg tot bewaarappel zonder koelcel tot april
verder houden wij van een frisse midden zure appel maar je aanbod zal beperkter zijn
een optie is een laagstam plat tegen een muur laten groeien voor bestuiving
groetjes
Mat
zondag 27 april 2008 - 18:32
cetinel

Cetinel

of een sierappel??
ik heb de malus red obelisk en die groeit zuilvormig en is blijkbaar een goede bestuiver
maandag 28 april 2008 - 15:24
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).