menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eenjarig druivelaar

Ga naar meest recente reactie

Matthias1

Matthias1

Ik heb in de tuin een druivelaar staan die zijn 2de jaar ingaat. Zoals je op de foto ziet, lopen de onderste knoppen mooi uit, maar net boven degene die uitloopt zat er nog ene maar die heeft mijn zoon afgetrapt met de bal. Met als gevolg: knopje weg en die bovenste knop ontwikkeld ook niet meer verder. Moet ik het plantje zijn gang laten gaan of het boventse deel wegsnoeien?

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 8 mei 2008 - 21:15
Victor44

Tekst aangepast

Victor44

Matthias, dit kan geen kwaad je mag immers toch maar een scheut laten groeien.Op de foto zie ik nog twee scheuten, dus de grootste laat je staan en de kleinste breek je weg, maar dan moet je wel zorgen dat uw zoon ergens anders gaat voetballen ofwel een zift rond zetten.
Grtjs Victor
donderdag 8 mei 2008 - 21:56
Matthias1

Matthias1

Mag dat nu al weggebroken worden, die kleinste scheut? Gewoon afbreken met de hand?
En het stuk stam die boven die grootste scheut staat, mag dat blijven staan?
vrijdag 9 mei 2008 - 06:35
Victor44

Tekst aangepast

Victor44

Ja,nu de kleinste scheut gewoon met de hand afbreken.En het stuk stam mag blijven staan tot het tijd is om te snoeien (januari bij vorstvrij weer)

Groetjes,victor.
vrijdag 9 mei 2008 - 21:28
Matthias1

Matthias1

Volgend vraagje over mijn jaarling,

Ik heb op alle planten in mijn tuintje een enorm aantal witte vliegen, of motluis zitten. Enkel op het druivelaartje niet. Na het proberen van het huismiddeltje: met een zeepoplossing besproeien, wat niet echt geholpen heeft, heb ik naar de boerenbond een beetje PROVADO van bayer gaan halen. Mag ik een mijn druivelaar daar ook mee besproeien?
zondag 11 mei 2008 - 06:46
Victor44

Victor44

Maar als er geen vliegjes of insecten opzitten moet je hem toch niet spuiten.Het produkt dat je vernoemt ken ik niet.Maar je moet kijken bij de handleiding,meestal staat daar toch vermeld waarvoor het allemaal kan gebruikt worden.Hier heeft anders de bruine zeepoplossing zeer goed geholpen verleden jaar op de vlierstruiken ,die enorm waren aangetast door de zwarte luis.
Grtjs
zondag 11 mei 2008 - 11:29
Matthias1

Tekst aangepast

Matthias1

maandag 12 mei 2008 - 21:23
Matthias1

Matthias1

Nog een vraagje, die druivelaar heeft begin van de maand een blad of 4 gekregen en die zijn sinsdien goed gegroeid; Ook kwamen er nog een 3-tal nieuwe blaadjes bij, maar die blijven opgekruld en groeien niet echt. Komt dat omdat het nog een jong plantje is en terug krachten moet opdoen of is er iets mis?
woensdag 21 mei 2008 - 15:17
Victor44

Victor44

Controleer eens goed op bladluis!
Grtjs
woensdag 21 mei 2008 - 15:41
Matthias1

Matthias1

Heb al eens een behandeling voor gedaan met provado ( bayer) en ook voor rode spint.
woensdag 21 mei 2008 - 20:33
u857287

U857287

dag

ik zit ook zo met die eenjarige druiven, die van mij hebben ook al verschillende bladeren, ik heb ze dan maar horizontaal aan een ijzerdraad gebonden en een tak naar boven laten gaan langs een paal, moet je er iets van afknippen,
ik zou zeggen, ik zet een foto op het net, maar ik ben niet technisch aangelegd
als er iemand meer verstand van heeft, die kan misschien eens een duidelijke foto plaatsen, want ik heb al overal gezocht, maar vind er toch niet veel over

bedankt alvast

lieve
woensdag 21 mei 2008 - 22:27
spinty

Spinty

u857287 kijk even bij varia en dan vragen i.v.m. het forum
daar staat goed uitgelegt hoe je een foto moet plaatsen (zelfs mij is dat gelukt)
mocht het niet lukken mail mij dan even prive dan help ik je wel
groetjes
Mat
zaterdag 24 mei 2008 - 09:11
guy_fruit

Guy_fruit

dag

ik zit ook zo met die eenjarige druiven, die van mij hebben ook al verschillende bladeren, ik heb ze dan maar horizontaal aan een ijzerdraad gebonden en een tak naar boven laten gaan langs een paal, moet je er iets van afknippen,
bedankt alvast

lieve

Het eerste groeijaar twee sterke jonge scheuten verticaal omhoog leiden. De overige scheuten verwijderen.
Pas na de snoei in januari (volgend jaar) de twijgen horizontaal leiden, indien je het Guyot-systeem wil toepassen.

Guy
zondag 25 mei 2008 - 21:26
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).