menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Framboos

Ga naar meest recente reactie

azrael

Azrael

hallo,

Het frambozenseizoen is aangebroken en de pluk ervan dus ook. Het gemakkelijkst is om de bes gewoon zonder steeltje te plukken maar toen ik vroeger als vakantiejob ging frambozen plukken moesten wij dit met een schaartje doen en een beetje steel meeplukken. Wat is nu het beste, met of zonder steeltje plukken? Of heeft dit invloed op het verder vormen van vruchten of trekt het anders beestjes aan?
donderdag 17 juli 2008 - 17:15
printemps

Printemps

hallo

denk om te vervoeren dat het handig is dat het steeltje eraan is
maar meestal is het zonder steel
dan kun je ook kijken of er wormkes inzitten

mvg
n
donderdag 17 juli 2008 - 18:30
LauraK

LauraK

Frambozen zijn natuurlijk kwetsbare vruchten, die je snel kapot maakt bij het plukken. Het lijkt me dat
het steeltje er dus aan moest blijven voor de stevigheid. Als je ze zelf voor eigen gebruik plukt, zou ik
ze zonder steeltje plukken, want anders moet je dat er later alsnog afhalen, met het risico de vrucht te
beschadigen. En inderdaad, zoals An al zegt, zo kan je goed zien of er eventueel wormpjes in zitten.

Groeten van Laura.
donderdag 17 juli 2008 - 20:04
spinty

Spinty

azrael, welke frambozen heb je ?
onze zijn ondertussen geplukt maar ik zou graag een soort hebben die nu begint
ik heb er hier een in huis een die hangt zich voor alle soort van kleinfruit
groetjes
Mat
donderdag 17 juli 2008 - 20:06
Rita1960

Rita1960

Hoi Azrael,

ben ook benieuwd welke soort jij hebt, die van mij zijn ook al bijna op

groetjes,

Rita
donderdag 17 juli 2008 - 20:43
azrael

Azrael

Hallo,

De zomerframbozen zijn inderdaad op hun einde, maar nu gaan stilaan de herfstframbozen beginnen. De eerste zullen binnen zo'n twee weken stilletjesaan beginnen om dan volop te oogsten vanaf derde week van augustus. Vorig jaar heb ik er zelfs nog eind oktober van geplukt. Wie er graag een struikje van heeft mag er gerust komen halen. Want frambozen hebben de neiging te woekeren maar ik hou graag mijn perkjes net en dus worden er elk jaar een hoop van weggegooid. Ik woon in 9450 Haaltert.
donderdag 17 juli 2008 - 21:54
Victor44

Victor44

Azrael,
Vroeger toen ik nog frambozen in de veiling leverde moesten ze met een schaartje geknipt worden.Tegenwoordig worden ze gedopt(zonder steeltje)de reden hiervan is dat er tegenwoordig veel stevigere frambozen varieteiten zijn.Vroeger waren ze veel zachter en vlugger rot.

groeten victor
donderdag 17 juli 2008 - 22:17
spinty

Spinty

azrael, herfstframbozen heb ik ook maar het duurt toch nog wel enkele weken voordat de eerste rijp zijn
ik had gehoopt op een 'tussensoort'
groetjes
Mat
zaterdag 26 juli 2008 - 20:57
hamamelis

Hamamelis

Hallo Azrael,

Beetje laat ik weet het, maar mocht je alsnog frambozenplantjes kwijt willen, ik ben wel geïnteresseerd hoor !

groetjes
Jan
dinsdag 30 december 2008 - 12:40
azrael

Azrael

Beste Jan,

Geen probleem, ik heb zowel herfst- als zomerframbozen. Kom ze maar halen, maar wacht misschien wel tot het weer wat beter is . Kwestie van in de grond te kunnen. Ik woon in Haaltert, ik hoop dat dit voor jou niet te ver is.

vriendelijke groet,

Lieve
woensdag 7 januari 2009 - 21:39
andreash

Andreash

Nog een ander vraagje....

Hoe groot is de kans dat mijn 7 frambozen struiken het niet overleefd hebben door de vorst van de afgelopen weken? Ik heb er helaas niks overheen kunnen leggen (had het gewoon niet bij de hand)....

Daarnaast ben ik nog op zoek naar een kruisbessen struik. Als iemand er nog een aflegger van heeft staan dan hou ik me aanbevolen.

Groeten,

Andreas
woensdag 14 januari 2009 - 16:48
Rita1960

Rita1960

Andreas,

Als je kunt wachten tot 3 mei kun je wat mij betreft een paar meekrijgen.
Weet wel niet of het nu de groenen of roden zijn, maar da's dan een verrassing.

groetjes,

Rita
woensdag 14 januari 2009 - 17:25
andreash

Andreash

@rita

Wederom bedankt voor het aanbod. Zal je er zeker aan houden.

Als ik er genoeg heb zit ik eraan te denken er een soort van haag van te maken. Voor de vogels, hebben die ook wat te lekkers te eten. Nog een paar meidoorns ertussen tegen de roofvogels en dan kijken wat ze ervan vinden. (-:
Teveel fruit is ook niet echt de bedoeling natuurlijk. Op een gegeven moment kun je geen framboos meer zien (-;
donderdag 15 januari 2009 - 21:47
hamamelis

Hamamelis

Hallo Azrael, ik heb je een PM gestuurd.

groetjes
Jan
zaterdag 7 februari 2009 - 16:44
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).