Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Het frambozenseizoen is aangebroken en de pluk ervan dus ook. Het gemakkelijkst is om de bes gewoon zonder steeltje te plukken maar toen ik vroeger als vakantiejob ging frambozen plukken moesten wij dit met een schaartje doen en een beetje steel meeplukken. Wat is nu het beste, met of zonder steeltje plukken? Of heeft dit invloed op het verder vormen van vruchten of trekt het anders beestjes aan?
Frambozen zijn natuurlijk kwetsbare vruchten, die je snel kapot maakt bij het plukken. Het lijkt me dat
het steeltje er dus aan moest blijven voor de stevigheid. Als je ze zelf voor eigen gebruik plukt, zou ik
ze zonder steeltje plukken, want anders moet je dat er later alsnog afhalen, met het risico de vrucht te
beschadigen. En inderdaad, zoals An al zegt, zo kan je goed zien of er eventueel wormpjes in zitten.
azrael, welke frambozen heb je ?
onze zijn ondertussen geplukt maar ik zou graag een soort hebben die nu begint
ik heb er hier een in huis een die hangt zich voor alle soort van kleinfruit
groetjes
Mat
De zomerframbozen zijn inderdaad op hun einde, maar nu gaan stilaan de herfstframbozen beginnen. De eerste zullen binnen zo'n twee weken stilletjesaan beginnen om dan volop te oogsten vanaf derde week van augustus. Vorig jaar heb ik er zelfs nog eind oktober van geplukt. Wie er graag een struikje van heeft mag er gerust komen halen. Want frambozen hebben de neiging te woekeren maar ik hou graag mijn perkjes net en dus worden er elk jaar een hoop van weggegooid. Ik woon in 9450 Haaltert.
Azrael,
Vroeger toen ik nog frambozen in de veiling leverde moesten ze met een schaartje geknipt worden.Tegenwoordig worden ze gedopt(zonder steeltje)de reden hiervan is dat er tegenwoordig veel stevigere frambozen varieteiten zijn.Vroeger waren ze veel zachter en vlugger rot.
azrael, herfstframbozen heb ik ook maar het duurt toch nog wel enkele weken voordat de eerste rijp zijn
ik had gehoopt op een 'tussensoort'
groetjes
Mat
Geen probleem, ik heb zowel herfst- als zomerframbozen. Kom ze maar halen, maar wacht misschien wel tot het weer wat beter is . Kwestie van in de grond te kunnen. Ik woon in Haaltert, ik hoop dat dit voor jou niet te ver is.
Hoe groot is de kans dat mijn 7 frambozen struiken het niet overleefd hebben door de vorst van de afgelopen weken? Ik heb er helaas niks overheen kunnen leggen (had het gewoon niet bij de hand)....
Daarnaast ben ik nog op zoek naar een kruisbessen struik. Als iemand er nog een aflegger van heeft staan dan hou ik me aanbevolen.
Als je kunt wachten tot 3 mei kun je wat mij betreft een paar meekrijgen.
Weet wel niet of het nu de groenen of roden zijn, maar da's dan een verrassing.
Wederom bedankt voor het aanbod. Zal je er zeker aan houden.
Als ik er genoeg heb zit ik eraan te denken er een soort van haag van te maken. Voor de vogels, hebben die ook wat te lekkers te eten. Nog een paar meidoorns ertussen tegen de roofvogels en dan kijken wat ze ervan vinden. (-:
Teveel fruit is ook niet echt de bedoeling natuurlijk. Op een gegeven moment kun je geen framboos meer zien (-;