menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Jonge druivelaars

Ga naar meest recente reactie

Matthias1

Matthias1

Hallo,

IK heb in de tuin 3 druivelaars staan die ik in het voorjaar geplant heb.
Eentje is nu 2meter hoog, eentje 1,2m en de andere zo'n 70cm.

Ik heb nu ergens gelezen dat je in het eerste jaar alle zijscheuten moet verwijderen. Aan mijn planten zitten zijtakken met telkens zo'n 3-tal bladeren aan. Die zou ik dan moeten verwijderen? Gaat de plant dan nog genoeg blad overhouden om verder te groeien?

Alvast bedankt.
maandag 4 augustus 2008 - 13:15
depauws

Depauws

Matthias

Zijscheuten met drie bladeren lijken mij geen probleem.
Nu moet je de hoofdtak goed leiden, die zal je jarenlang behouden.
Volgende snoeibeurt zal tegen de winter zijn : zijtakjes wegknippen en hoofdtak inkorten , minimaal potlooddikte overhouden.( ong 1 meter nieuwe lengte overhouden)

Groeten
silvain
dinsdag 5 augustus 2008 - 18:23
the666bbq

Tekst aangepast

The666bbq

niet te snel een 'grote' plant willen hebben, je kan dus best een paar jaar bouwen aan een goede stevige basis door vrij sterk terug te snoeien (uiteraard niet elk jaar terug tot op kniehoogte), de plant compact te houden en niet te snel vrucht te laten dragen (allez vooruit, laat één tros proberen, als compensatie voor de geleverde moeite en geduld van plantertje, en dan lijkt het toch al dat je een echte druivelaar hebt).

Ik dacht eens ergens gelezen te hebben als advies (algemeen snoeiadvies) : snoei zijtakken die dikker zijn dan de tak waaruit ze ontspringen (sommige groeikrachtige 'waterloten' hebben wel eens die neiging) tot zelfs takken die dikker zijn dan de helft van de tak waaruit ze ontspringen. Dat houd ik meestal in het achterhoofd als ik al die concurrerende takken zie.

Een krachtig gestel bouwen dus...

Als het gestel vorm heeft dan kan je in de winter alle zijtakken snoeien 'op drie à 4 ogen" (afhankelijk van de soort). Let wel dat er tussen stam en dat derde oog nog een heleboel slapende ogen liggen te wachten om gewekt te worden dus "een (zichtbaar) oogje extra 'voor de zekerheid'" is dus niet nodig
woensdag 19 november 2008 - 11:51
Matthias1

Matthias1

Ik wil een lei-vorm aan draden waarvan de laagste Op 70cm hangt en dan nog eentje wat hoger. Ik snoei dan best terug naar een knop die wat lager ligt dan die draad? En mag ik dit seizoen dan mijn zijscheuten selecteren en uitbuigen?
maandag 12 januari 2009 - 16:51
andreash

Andreash

@matthias: Ik heb geen antwoord op je vraag helaas maar wilde even nog een andere vraag stellen aan de heren/dames experts, als je het goed vindt.

Ik heb een druif in een grote pot staan op het balkon en die moet verhuizen naar onze nieuwe tuin. De druif is ongeveer 2 meter hoog en heeft meerdere zijtakken. Om ervoor te zorgen dat de hooftak niet afbreekt tijdens het vervoer wilde ik ervoor zorgen dat die hoofdtak niet meer zo lang is. Kan ik die nu nog snoeien en tot hoe ver ongeveer? Ik zat zelf te denken aan zo ongeveer de helft, een paar zijtakken laten zitten en dan met stokken rond de pot de boel verstevigen.

Uw kundige antwoorden worden zeker gewaardeerd!

Groet,

Andreas
woensdag 14 januari 2009 - 16:41
printemps

Printemps

@ andreash

ik zou hem uit de pot halen
zoveel als mogelijk de aarde eraf doen
dan met stokken opbinden/verstevigen
zo vervoeren en nadien terug oppotten
weet niet of je hier mag wortelsnoeien
maar bij buxus wordt het zeer vaak gedaan om ze nadien terug op te potten

mvg
an
woensdag 14 januari 2009 - 16:51
andreash

Andreash

@an

Dank je voor de tip. Wortelsnoei lijkt me niet echt nodig om heel eerlijk te zijn. Zo groot is de pot nou ook weer niet (40cm). Wat ik wel weet is dat'ie dit jaar niks gedaan heeft doordat de aarde uitgeput was. Dus ik ga er wel behoorlijk wat aarde vanaf halen inderdaad. Die moet dan maar in de composthoop oid.

Kan het snoeien trouwens wel gewoon doorgaan trouwens? Of gaat dat fout? Nieuwe druif is zo gekocht natuurlijk maar is zonde, dan duurt het weer een paar jaar voordat er weer druiven in komen. En ze zijn verdomd lekker (witte, zoete).
woensdag 14 januari 2009 - 16:56
printemps

Printemps

wanneer snoeien weet ik niet

denk dat ze ook kunnen bloeden
maar ben niet zeker

mvg
an
woensdag 14 januari 2009 - 17:20
depauws

Depauws

Mattias

Om een leivorm te krijgen met onderste legger op 70cm moet je nu de hoofdtak afknippen op ong 70cm en hopen dat er drie ogen uitlopen.
Daarvan leidt je één naar links , één naar rechts en de andere naar boven.
Op het eind van 2009 knip je deze laatste tak af ter hogte van de volgende legger en je bewaart daar terug de 3 beste scheuten.
Tegen het jaar 2014 heb je dan een centrale tak met zijtakken op 5 hoogtes.
Groeten
Silvain
woensdag 14 januari 2009 - 18:49
Matthias1

Matthias1

Oke, bedankt.

Ik wil/ga 3 druivelaars door elkaar laten lopen op verschillende leggers.

Druif 1 loopt links op 4 leggers en naar rechts op 1ste en derde legger.
Druif 2 die er rechts van staat ga ik dan links en rechts laten lopen op de 2de en de 4de legger.
Druif 3 die uiterst rechts staat zal naar links op 1ste en 3de legger lopen en naar rechts op 4de legger. Zo krijg ik wat kleurverschil ( 2 witte en een blauwe).
woensdag 14 januari 2009 - 19:11
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).