menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stekelbessen rupsen.. wat ermee te doen

Ga naar meest recente reactie

liot

Liot

Hallo

Op mijn stekelbessen vind ik tientallen rupsen die de planten kaalvreten. Ze hebben een blauwgroene kleur met zwarte puntjes. De kop en staart hebben een gele kleur. Hier en daar vind ik een rups die groen is met vlakbij een gedroogd velletje.

Welke beestjes zijn dit?
Welke schade berokkenen ze aan de stekelbessen en andere planten, naast het kaalvreten van het blad?
Overleeft een volledig kaalgevreten plant?
Kan ik stekken nemen van twijgen met kaalgevreten bladeren?

Dank bij voorbaat
zaterdag 6 september 2008 - 23:27
spinty

Spinty

Mijn stekelbessen geplant in het najaar, hebben in het voorjaar ook last gehad van rupsen
die de plantjes bijna kaalgevreten hadden voor ik er op uitkwam.
Ik heb ze toen bestreden, maar mijn plantjes hebben totaal geen groei meer gegeven.
mijn planten hebben het wel overleefd, omdat er nog iets van blad aan zat maar het doet de planten geen goed.
ik denk dat je wel stekken kunt nemen van een kaalgevreten twijgje mits het hart onbeschadigd is
(ik verwijder bij het stekken ook bijna alle blaadjes behalve het hart)
groetjes
Mat
zondag 7 september 2008 - 09:54
Rita1960

Rita1960

Hallo Liot,

Vermoedelijk zijn het de rupsjes van de bontebessenvlinder ( Abraxas grossulariata).
In het begin van het jaar verwijder ik ze zoveel mogelijk (gooi ze op de grond voor de vogels) later in het jaar laat ik ze zitten.
In het volgende jaar verneem ik weinig van de "vraatschade" die ze nu aangericht hebben.
Kan ook gewoon stekken nemen ( en die doen het goed, wel erop letten dat er dan op de stekken geen rupsjes zitten) De planten herstellen zich wel van de vreetschade en de opbrengst is er niet minder om.
Ze zitten ook op de aalbessen en zwarte bes.

groetjes,

Rita
zondag 7 september 2008 - 19:12
liot

Liot

De kleuren van die bontebessenvlinder zijn precies anders. Ik probeer vandaag nog een foto van die rupsen online te plaatsen.

Ondertussen zijn de rupsen bijna onder controle. Af en toe zie ik er nog eentje.

Groetjes
dinsdag 9 september 2008 - 09:45
detuinkabouter

Detuinkabouter

Ik heb hetzelfde probleem hier.
Mijn stekelbessen/kruisbessen stonden vol met vruchtjes.
Op een paar dagen een invasie van rupsen en nu maar hier en daar nog een (half) blaadje.
Wat doe ik nu best? De vruchten ontwikkelen zich niet meer goed, die zijn verloren.
Maar ik maak me meer zorgen over de plant. Hoe kan ik die best redden?
Terugsnoeien? Of laten staan en in het najaar stekken van nemen? Andere voorstellen?
zondag 26 juni 2011 - 23:05
apekrul

Apekrul

Bij mij was het de kruisbessenbladwesp en ik heb ze met veel geduld manueel verwijderd en de muchlaag rond de planten ververst (daar wonen ze). Er zijn meerdere takken volledig kaal maar de plant is er zonder probleem doorgekomen en ook de oogst bleef gevrijwaard.
vrijdag 8 juli 2011 - 07:55
baloe

Baloe

heb al jaren stekelbessen en kan bovenstaande verhalen alleen maar bevestigen. Er zijn diertjes die je struikje soms kaal vreten (van allerlei soorten), soms komt er eens een bladziekte op, maar de struik herstelt zichzelf meestal wel.

Ik heb alleszins nog geen struikje verloren.

vrijdag 8 juli 2011 - 08:55
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).