menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cavallion.

Merel1

Merel1

Elk jaar zetten we Cavaillon meloenen. Twee planten, een in de druivenserre (in bewerkte grond ) Alleen in het voorjaar voor vroege groenten. En een tweede plant in zaaibak waar nooit iets anders staat dan die meloenplant. Die bak is groot genoeg om de plant steeds en andere plaats te geven. En bevind zich in en tweede serre.
Gisteren was ons eerste meloen rijp en lijk elk jaar heel mooie vruchten goed van smaak in de zon aan de struik gerijpt. Ook lijk elk jaar onder aan de vrucht en barst. Nu zoek ik al jaren de oorzaak van die barst.
Voor ik plant, bewerk ik het plantgat met organische meststof en koemestkorrels. Zet en fles van twee liter omgekeerd in de grond en vul ze alle dagen op het zelfde uur met water. Dit jaar heb ik geen enkele keer bij gemest, omdat ik dacht dat het bij te sterke bemesting kwam.
Als de eerst kleine vrucht gevormd wordt leg ik vensterglas onder de meloen zodat ze bij het rijpen zeker niet in aanraking zou komen met de aarde die toch al droog is.
Er is en tweede meloen even groot maar moet enkel nog geel worden, die vertoond nog niet de barst, dus het is bij het rijpen dat die barst optreed. De planten krijgen geen ander water dan alleen het water uit de fles en al de ranken liggen droog.
Kent iemand de oorzaak van die barst.Merel1
donderdag 31 augustus 2006 - 20:31
jeroen123

Jeroen123

hallo,

ik ben wat laat, maar beter laat dan nooit hé

misschien moet je in plaats van organische meststoffen eens blauwe korrel (npk 12-12-17) strooien, veelal komt een opengebarsten vrucht voort uit een onregelmatige waterhuishouding in de plant zelf. de plant stuwt al het water wanneer het in een grote hoeveelheid bij de wortels verschijnt naar de vrucht, dus waarschijnlijk krijgen de planten iets te weinig kali. als je toch gedroogde organische meststoffen strooit, kan je deze ook aanvullen met patentkali. de vruchten worden zelfs noch zoeter en er is minder kans op aantasting van vruchtrot en dergelijke.

mvg jeroen
maandag 2 juli 2007 - 02:22
depauws

Depauws

Merel

De barst rond de steel is een natuurlijk teken van rijpheid van de vrucht.

Silvain
maandag 2 juli 2007 - 04:05
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).