Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb vandaag 10 druiven stokken geplant, Muscat Bleu en Muller thurgau ( of zo iets geschreven ) van elk 5 hele jonge stokjes. Heb de grond heel goed bemest met compost, Ik zou ze graag zoals in mijn favoriete streek Brodeaux laten groeien , nl, Guyot double. Hoe begin ik er aan, het stammetje is nu nog maar 2 cm hoog. Ik heb wel al de bedrading en palen voorzien. weet iemand een goede informatieve site , of kan er me dit iemand uit leggen hoe ik te werk ga aub
Een kennis van mij, die ook veel soorten druiven heeft, heeft de grond voorbewerkt met veel mergel. In Zuid - Limburg (Nederland) vrij goed verkrijgbaar c.q. in een mergelgroeve (gratis) te halen.
Het is bekend dat druiven houden van een kalkrijke grond.
Je wil niet weten hoveel druiven aan zijn planten groeien. Ik lees dat je niet de plantjes hebt gezet. Misschien dat je je de moeite wil nemen om mergel te kopen c.q. te krijgen. Werk dat ik grote hoeveelheden in de grond.
Ook in Bordeaux zijn de wijngebieden gevestigd op gronden die zeer rijk zijn aan kalk.
ja ja ik heb de plantjes al geplant, en heb idd ook in m'n grond kiezels gemengeld.
Maar ik ben eerder benieuwd naar de snoei methode.
Hoe bekom ik die mooie takken zoals ze in Bordeaux zijn gesnoeid
Plaats een steunstok naast uw druivenplantjes en maak de sterkste jonge scheut regelmatig vast aan die stok. Laat slechts 1 scheut groeien en verwijder de overige.
Zijn het geënte druiven (op onderstam) of zijn het gestekte druiven?
Gestekte druiven groeien zwakker dan geënte druiven.
Dat heeft tot gevolg dat je mogelijk pas binnen 3 of 4 jaar zal kunnen oogsten, afhankelijk van de groei en verzorging.
Inderdaad in december op 3 knoppen insnoeien.
Nu slechts 1 scheut laten groeien en deze regelmatig mooi verticaal (losjes) vastmaken aan een steunstok.
Controleer regelmatig op mogelijke aantasting van echte meeldauw.