menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuw druiven stokjes

Ga naar meest recente reactie

king

King

Hallo iedereen.

Ik heb vandaag 10 druiven stokken geplant, Muscat Bleu en Muller thurgau ( of zo iets geschreven ) van elk 5 hele jonge stokjes. Heb de grond heel goed bemest met compost, Ik zou ze graag zoals in mijn favoriete streek Brodeaux laten groeien , nl, Guyot double. Hoe begin ik er aan, het stammetje is nu nog maar 2 cm hoog. Ik heb wel al de bedrading en palen voorzien. weet iemand een goede informatieve site , of kan er me dit iemand uit leggen hoe ik te werk ga aub

Mvg van een nieuw lid " Cliff "
maandag 18 mei 2009 - 23:57
floragek

Floragek

Hoi Cliff,

Een kennis van mij, die ook veel soorten druiven heeft, heeft de grond voorbewerkt met veel mergel. In Zuid - Limburg (Nederland) vrij goed verkrijgbaar c.q. in een mergelgroeve (gratis) te halen.
Het is bekend dat druiven houden van een kalkrijke grond.
Je wil niet weten hoveel druiven aan zijn planten groeien. Ik lees dat je niet de plantjes hebt gezet. Misschien dat je je de moeite wil nemen om mergel te kopen c.q. te krijgen. Werk dat ik grote hoeveelheden in de grond.
Ook in Bordeaux zijn de wijngebieden gevestigd op gronden die zeer rijk zijn aan kalk.

MVG
Henk
dinsdag 19 mei 2009 - 00:14
king

King

ja ja ik heb de plantjes al geplant, en heb idd ook in m'n grond kiezels gemengeld.
Maar ik ben eerder benieuwd naar de snoei methode.
Hoe bekom ik die mooie takken zoals ze in Bordeaux zijn gesnoeid

mvg cliff
dinsdag 19 mei 2009 - 00:20
guy_fruit

Guy_fruit

Plaats een steunstok naast uw druivenplantjes en maak de sterkste jonge scheut regelmatig vast aan die stok. Laat slechts 1 scheut groeien en verwijder de overige.

Zijn het geënte druiven (op onderstam) of zijn het gestekte druiven?

Guy
http://www.houtwal.be
dinsdag 19 mei 2009 - 21:07
king

King

het zijn gestekte druiven, is dit een verschil met geënte druiven ?

Ik las op internet dat ik ze nadat ze bladeren verloren hebben, ik ze terug moet snoeien tot op drie ogen van de sterkste tak ???
donderdag 21 mei 2009 - 00:02
guy_fruit

Guy_fruit

Gestekte druiven groeien zwakker dan geënte druiven.
Dat heeft tot gevolg dat je mogelijk pas binnen 3 of 4 jaar zal kunnen oogsten, afhankelijk van de groei en verzorging.

Inderdaad in december op 3 knoppen insnoeien.

Nu slechts 1 scheut laten groeien en deze regelmatig mooi verticaal (losjes) vastmaken aan een steunstok.
Controleer regelmatig op mogelijke aantasting van echte meeldauw.

Guy http://www.houtwal.be
donderdag 21 mei 2009 - 09:34
king

King

in de tuin centra's kan je enkel gestekte stokken vinden. Idd wel jammer dat het nu 3 jaar zal duren eer ik druiven heb. bedankt alvast
donderdag 21 mei 2009 - 10:18
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).