menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat mankeert mijn kruisbes

Ga naar meest recente reactie

apekrul

Apekrul

Hoi iedereen,

Bij mijn kruisbessen beginnen de bladeren te verkleuren. Kan er iemand vertellen wat er mogelijk aan de hand is? Te droog, te nat, gebrek aan kalk, ... ?

Misschien ook even vermelden dat bv. de rode bessen hier totaal geen last van hebben.

Alvast hartelijk bedankt!

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 4 juni 2009 - 10:28
Rita1960

Rita1960

Bladvalziekte??

grt'n

Rita
donderdag 4 juni 2009 - 22:27
baloe

Baloe

Heb dat ook ooit eens gehad, en wist ook niet wat het was en heb er dan ook niks aan gedaan. Ik dacht soms dat de plant dood was, maar de plant heeft zich wel hersteld. Tijdens die periode heb ik 2 jaar lang geen fruit gehad.
Nadien alles OK en opbrengst als nooit tevoren.

Ben wel geinteresseerd naar de oorzaak
vrijdag 5 juni 2009 - 08:53
apekrul

Apekrul

Hopelijk herstellen de struiken zich nog want ik heb op dit moment welgeteld vier kruisbessen op 11 struiken

Ze zijn wel pas afgelopen februari geplant dus ze hadden nog geen jong hout om de bessen op te dragen...
vrijdag 5 juni 2009 - 09:32
verbena46

Verbena46

vermoedelijk de schimmelziekte (van de Colletotrichum)
tast ook andere planten/struiken aan

bij de eerste verschijnselen hier tegen spuiten

grt Verbena
vrijdag 5 juni 2009 - 20:20
apekrul

Apekrul

Rita, als ik foto's opzoek van de bladvalziekte, komen deze inderdaad nagenoeg perfect overeen. Ik vrees dus dat het dat zal zijn.

Nu overwintert deze schimmel blijkbaar in de bladeren die binnenkort zullen afvallen. Maar ik kan toch moeilijk op dit moment al mijn takken afsnijden

Zijn er andere manieren om dit tegen te gaan?
maandag 15 juni 2009 - 14:26
Rita1960

Rita1960

'k zou de takken niet afsnijden maar zoveel mogelijk het blad verwijderen wat afgevallen is. Deze bladeren niet op de compost hoop gooien maar met het huis- afval laten afvoeren.
En dat consequent.

groetjes,

Rita
maandag 15 juni 2009 - 21:22
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).