menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ook een vraagje over kiwis

Ga naar meest recente reactie

Steve101

Steve101

Ik was van plan om voor mijn vader kiwi planten aan te schaffen. (Hij zit daar al lang achter te zagen.)

Ik zat even te kijken in de andere topics over kiwi's en daar heb ik een link gevonden naar www.fruittuin.com

Ik vroeg me af of iemand al ervaring had met bestelde fruitbomen van die site.

Ik zou graag een mannelijke en vrouwelijke plant aanschaffen. Op de site heb ik de Actinidia deliciosa 'Atlas' en 'Hayward' gezien. Heeft er iemand al ervaring met het houden van deze twee soorten?

Ook vroeg ik me af of ik beide planten door elkaar moet laten groeien, of dat ik ze juist op een bepaald afstand van elkaar moeten planten? Is bevruchting mogelijk door insecten of moet dit met de hand gebeuren? (Hoe doe je dat dan trouwens zo zelf?)

Ook vroeg ik me nog af of iemand al ervaring had met het houden van de Actinidia arguta 'Issai' (mini kiwi)? Deze stond ook op de site te koop aangeboden.

Ik weet het, ik weet het... heeeeeel veel vragen zo ineens. Ik wacht vol spanning op de antwoorden/ervaring over het kweken van kiwi's.
dinsdag 9 juni 2009 - 23:57
printemps

Printemps

Beter de planten niet door elkaar laten groeien
Als er in de winter ene kapot gaat kan je niet zien welke kapot is gegaan
Dan moet je al wachtten tot de bloei en heb je dat jaar dus geen kiwi's
De mannelijke plant kan je dan ook een stuk kleiner snoeien

De soort Jenny moet je niet nemen,de vruchten zijn wat aan de kleine kant
Die heb ik al op de compost gedaan daarom
En omdat de katten er verzot op zijn( ze houden ervan om er tegen te schuren)

Heb nu geen kiwi meer

mvg
woensdag 10 juni 2009 - 17:30
annemiek123

Annemiek123

Bij ons tuincentrum hebben ze een kiwi waar zowel de mannelijke en vrouwelijke op geënt is, dat lijkt me wel makkelijk....
woensdag 10 juni 2009 - 18:33
printemps

Printemps

De zelfbestuivende is meestal 'Jenny'
Die geeft enkel kleine vruchten (de grote van een duive-ei)
Als je dat moet uitlepelen ????

mvg
donderdag 11 juni 2009 - 12:40
Steve101

Steve101

Ik heb een keuze gemaakt:

Kiwi (normale vruchten)

Vrouwelijke plant: 'Green Light'
Mannelijke plant: 'Atlas'

Kiwi-bes (kleine vruchten)

Vrouwelijke plant: 'Weiki'
Mannelijke plant: 'Weima'

Ik heb ze besteld op http://www.proeftuin.eu/

Voor de gewone kiwi duurt het dan wel 4 tot 5 jaar en voor de kiwi-bes duurt het zo'n 3 jaar vooraleer er vruchten aankomen. Nog even geduld hebben dus.
donderdag 11 juni 2009 - 17:58
printemps

Printemps

Veel suc6

Dat ze U mogen smaken

mvg
donderdag 11 juni 2009 - 18:19
Steve101

Steve101

Bedankt!
donderdag 11 juni 2009 - 18:34
Victor44

Victor44

Steve,
Ik denk dat je een goede keuze gemaakt hebt,ik heb deze minikiwi's ook. Deze soorten moet je niet uitlepelen,maar gewoon opeten met de schil,want deze zijn niet behaard,en je kan ze gewoon eten zoals je een druif of kers opeet.
Wij zijn er allemaal heel enthousiast over,en dat zul jij ook wel zijn.De Jenny daarentegen is wel behaard,deze zou ik trouwens ook niet zetten
grtjs
donderdag 11 juni 2009 - 19:20
depauws

Depauws

Steve, Victor

Ik heb het meer voor de Issai, heeft hier in het derde groeijaar ( vanaf stek) reeds +-20 bloemen opgeleverd, ik wacht nu ongeduldig af om te zien of er ook vruchtzetting is. De Issai is zelfbestuivend.
De rassen die U vermeldt staan hier ookin hun derde jaar maar bloeien nog niet.
Ze groeien allemaal uitbundig zoals we van kiwi weten.

Groeten
Silvain
donderdag 11 juni 2009 - 21:59
Steve101

Steve101

@ depauws : die hebben ze daar ook. Misschien dat ik toch maar eens daar ter plekke vraag welke volgens hen de beste is. (Of misschien neem ik ze wel allebei Dan kan ik zelf het vesrchil tussen de rassen ervaren.

Alvast bedankt voor de tips iedereen!
donderdag 11 juni 2009 - 22:20
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).