menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Enkele vragen over bestuiving fruitbomen

Steve101

Steve101

1- Okkernoot/walnoot: Welke bestuiver zou ik het beste aanplanten samen met een 'Parisienne' om bij beide bomen een goede bevruchting te bekomen?

2- Zijn vijgen zelfbestuivend?(Indien nee, welke combinatie het beste met een 'Bornholms diamant'?)

3- Abrikozen, perzik, nectarine en amandel allemaal zelfbestuivend? Of kan ik beter soorten combineren voor een optimale vruchtzetting?

Welke combinatie bij:

3a- Abrikoos: 'Hongaarse'
3b- Perzik: 'Broechemse'
3c- Amandel: 'Robijn'
3d Nectarine: 'Mme Blanchet'

4- Hazelnoot is zelfbestuivend? (Indien nee, welke combinatie het beste met 'Rode zellernoot'?)

5- Kersen: 'Lapins' & 'Hedelfinger' zijn deze twee een goede combinatie qua bestuiving?

6- Pruimen: 'Anna Späth', 'Bleue de Belgique' & 'Queen Victoria' zijn normaal alledrie goed bestuivers van elkaar. Is 'Mirabelles de Nancy' ook bestuivbaar door één (of alledrie) van deze soorten?

7- Appel: 'Reinette Hernaut' & 'Pomme D'or', zouden deze 2 rassen bestuivbaar zijn door 'Ananas reinette', 'James Grieve', 'Jonagold', 'Melrose', 'Rode boskoop' en/of 'Transparente blanche'? (En wie kan mij wat meer info geven over het ras 'Pomme D'or?)

Alvast bedankt voor jullie hulp!
woensdag 2 september 2009 - 10:39
Polplastron

Polplastron

2) Vijgen worden hier bij ons niet bestoven. Daarvoor is een bepaald soort galwesp nodig die bij ons niet voorkomt. Toch vormen enige rassen onbevruchte vruchten.
woensdag 2 september 2009 - 13:52
Victor44

Victor44

Hedelfinger en Lapins zijn compatibel,de S-allellen van hedelfinger zijn S3 S5 en van Lapins S1 S4 dus ze zouden elkaar perfect kunnen bestuiven,maar hebben een slechte overlapping van de bloeiperiode.Lapins is een vroege bloeier en uitgebloeid voor de hedelfinger in bloei komt.Dus ze kunnen elkaar maar matig bestuiven.Lapins is wel een zelfbestuiver en heeft geen bestuiver nodig om veel vruchten te dragen
Groeten Victor.
woensdag 2 september 2009 - 17:39
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).