menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tropisch fruit zaden

Ga naar meest recente reactie

wim1970

Wim1970

Hallo

't is een rustige tijd in de tuin, dus was ik een beetje aan het snuffelen tussen mijn zaden.

Vorige zomer heb ik een aantal zaden meegebracht uit Peru, vooral van fruit en groenten.

Hier zijn 3 soorten tropisch fruit waarvan ik zaden heb :
Chirimoya , Lucuma en Guanabana
[afbeelding verwijderd niet-https]

Van Chirimoya en Guanabana heb ik een twintigtal zaadjes, van de Lucuma maar 3.
Maar wil er wel wat kwijt, dus wie wil deze tropische fruitsoorten ook eens proberen?

Wat met die dikke Lucuma zaad? Hoe zou je die het best zaaien? Beginnen vijlen of zo die zo ontkiemen??

Hier meer info over de 3 soorten fruit, voor diegene die ze niet kennen:

Chirimoya vindt je soms wel hier eens in de winkel, ook in Spanje en zo te koop.
[afbeelding verwijderd niet-https]
http://en.wikipedia.org/wiki/Cherimoya

Lucuma is vooral in Peru bekend en wordt enorm veel gebruikt in taarten, ijs en yoghurt. De boom wordt vrij hoog en kan temperaturen tot aan vriespunt verdragen.
[afbeelding verwijderd niet-https]
http://en.wikipedia.org/wiki/L%C3%BAcuma

Guanabana tenslotte lijkt een beetje op Chirimoya, in het Nederlands gekend als zuurzak.
[afbeelding verwijderd niet-https]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuurzak

Dus wie wil mee helpen experimenteren of dit hier in de lage landen groeit of wie heeft er zelfs ervaring mee of wie heeft tips??

Groetjes en nog een fijn uiteinde van 2009 en een fantastisch en groeizaam 2010

Wim
maandag 28 december 2009 - 16:07
guy_fruit

Guy_fruit

De eerste vernoemde zaden zeker niet laten uitdrogen of ze ontkiemen slecht!
Het betreft de Annona cherimola = cherimoya

Zodra de zaden van Cherimoya uit de vruchten gehaald zijn, die zaden in een plastiek zakje bewaren in de koelkast.
Veel plezier met het zaaien en opkweken gewenst!

maandag 28 december 2009 - 20:43
wim1970

Wim1970

niet zo ongeduldig he, Marianne!

ik heb je berichtje ontvangen en stuur wat zaadjes op!!
Heb je mailtje teruggestuurd!!

groetjes

wim
dinsdag 29 december 2009 - 14:55
cee

Cee

Ik wil ook wel best een poging wagen,
Heb nu in m'n huis een veranda, dat bied nieuwe mogelijkheden.

Met andere woorden, je hebt een pb'tje
dinsdag 29 december 2009 - 16:23
wim1970

Wim1970

ok Cedric, ik heb je adres genoteerd!
Hopelijk krijg ik ze deze week nog op de post!

wim
dinsdag 29 december 2009 - 19:27
wim1970

Wim1970

Marianne en Cedric,

ik heb vandaag de omslag met zaadjes naar de post gebracht!

Dus hopelijk ontvangen jullie de omslag volgende week!!

groetjes

wim
woensdag 30 december 2009 - 16:24
Ed50

Ed50

Dag Wim,
heb je nog enkele zaadjes over?
Ik heb al geprobeerd een pb-tje te sturen maar het lukt me niet.
Groetjes,
Eddy
woensdag 30 december 2009 - 22:03
wim1970

Wim1970

pb ontvangen en mailtje teruggestuurd!

wim
woensdag 30 december 2009 - 23:40
cee

Cee

De zaden zijn toegekomen,

super bedankt,

Nu nog de winter snel laten passeren en ik kan niet meer wachten eraan te beginnen. Ik ga ze wat proberen voor te trekken in de veranda, dan kan ik ze al in februari zaaien.

Ik hou je alvast op de hoogte van de resultaten.

PS: happy newyear!
donderdag 31 december 2009 - 16:06
cee

Cee

Ben nu even aan het opzoeken gegaan:

Lucuma (pouteria obovata) zou redelijk goed winterhard zijn (kan ook tegen een wind en uitdroging,... dus wordt het ooit wel een kloeke boom). Het fruit is daarentegen veel zachter en moet je als het rijp is direct opeten, daarom vind je ze ook niet in de winkels. Voor het zaaien en ontkiemen zou je ze kunnen laten kiemen als een avocado; dus eerst wat zacht maken met zacht water (kalk vrij) dan het bruine velletje ervan halen en opkweken in een wijnglas met water met de pit tot de helft in het water en de punt naar boven tot je pit begint te splijten, je ontkieming hebt (kan naart het schijnt wel een dikke maand duren, normaal zal het eerst de oerwortel zijn die groeit en pas later de stengel en verpotten in aarde wanneer je stengel 10 cm hoog is.

Annona Cherimoya (suikerappel) zou licht witerhard zijn (pieken tot max -4°C) en moet je wat beschutten tegen wind (vind ie blijkbaar niet leuk) en best tegen een zuidmuur zetten. Dan kan je hem mischien snoeien als een vijgenboom die je langs een muur laat groeien (alle takken die weg van de muur gaan snoeien, en deze die evenwijdig met de muur groeien overhouden. de eerste jaren best in een pot houden en binnen overwinteren en kan niet goed tegen droogte. zaaien in maart april (?) in kalkvrije vochtige zandige voedingsarme potgrond (ontkieming: 2 a 3 weken)

Guanabana (zuurzak - annona muricata) is nog minder winterhard, en zou eventueel mischien overleven als je die als volwassen plant (boom) buiten plant op het zonnigste plekje van je tuin, dicht bij een zuidelijke muur (met verwarming) zodat de wortels niet direct kapot vriezen. Maar denk dat je die beter binnen houd. (ontliekiming 2 a 3 weken)

binnen een klein maandje gaan ze bij mij in potjes in de veranda

hopelijk heb je hier ook iets aan.

Als je andere meningen hebt, mag je altijd wel wat advies en tips terug geven?
woensdag 6 januari 2010 - 09:23
cee

Cee

De cherimoya zit al twee a drie weken in hun potjes maar kiemen doen ze momenteel nog niet,

hopelijk heb ik ze niet te diep gezaaid (2-3 cm)

Als er binnen twee weken nog niks kiemt, zou ik ze misschien wel een beetje durven vrij maken om te zien of er al wortelvorming is?

groetjes
Cee

donderdag 25 februari 2010 - 12:24
wim1970

Wim1970

ik ga die van mij volgende week zaaien....

wat heb je met het zaad gedaan,voordat je het zaaide??

wim
donderdag 25 februari 2010 - 21:53
Nootje77

Nootje77

Wel spannend dit!
vrijdag 26 februari 2010 - 06:19
evadepeva

Evadepeva

Dit topic deed me denken aan een gesprekje wat ik had met een oude indonesische meneer, hij vertelde vroeger bayam te hebben gekweekt, de zaadjes heb ik via internet besteld bij exogarden.
Heeft iemand ervaring net deze zaden?
Ik zit natuurlijk in het verkeerde onderwerp.. het is groente.. Maar wel tropisch.
vrijdag 26 februari 2010 - 12:49
RonRoffa73

RonRoffa73

Onlangs was ik ook in Peru en daar kwam ik Lucuma tegen als fruit in een milkshake bij BurgerKing. Verder kon ik er geen Nederlandse vertaling van vinden. Zelf ben ik wel geïnteresseerd om hiervan een zaadje te planten voor een boom, want de vrucht is erg lekker!
De chicha morada heb ik naar Nederland meegenomen en sap van gemaakt. Van deze paarse mais bestaan meerdere producten, zoals snoepjes, vruchtensap. Beide erg lekker! De mais kan je gewoon net als Nederlandse mais in een stuk grond zetten en dan krijgt de plant voldoende ruimte en ik denk dat er circa 10 centimer afstand per plant nodig is. Succes! Groeten, Ron
zaterdag 15 mei 2010 - 19:13
wim1970

Wim1970

ja, Lucuma vind je in heel veel dingen terug in Peru net als die paarse mais (maiz morado).

Nu die paarse mais, heb ik dit jaar gezaaid, 3 planten doen het nog goed, zijn ongeveer een halve meter hoog, maar ik betwijfel eigenlijk dat ze veel hoger gaan groeien, laat staan bloeien of vrucht geven.

Ze staan bij mij in potten...

groeten

wim
zaterdag 15 mei 2010 - 21:24
cee

Cee

Bij mij is de guanabana goed opgekomen, de chirimoya jammergenoeg niet (of is het nu omgekeerd?) Maar ik denk dat ik voor vruchten nog vele jaren geduld ga mogen hebben.

alvast hier een foto'tje
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 16 mei 2010 - 18:15
wim1970

Wim1970

cee,

hetgene bij je is uitgekomen en op foto, is de chirimoya!

Bij mij is zowel de chirimoya als de guanabana uitgekomen...dus ze kiemen blijkbaar!

Ik moet zeggen,heb de plantjes wel een beetje verwaarloosd maar vandaag omgeplant.

groetjes

wim
maandag 2 augustus 2010 - 14:52
cee

Cee

De mais staat bij mij in de tuin, twee planten van ongeveer een metertje hoog, dus al bij al is dat al een geslaagd project.

De twee chirimoya's van op de foto heb ik nu elk appart gezet en die doen het goed.

Maar als je heel goed kijkt op m'n vorige foto zie je bij de rechtse plant een mini kiempje aan de voet, dat heeft ondertussen de chirimoya ingehaald en zou de guanabana moeten zijn.

Dus heb ik wel het probleem dat de chirimoya en de guanabana nog samen in een pot staan, en ik ze niet meer durf splitsen aangezien ze op twee milimeter van elkaar staan .

Ik heb ze dan maar samen in een grote pot gezet in de hoop dat ze in symbiose kunnen leven. In ieder geval heb ik van elke plant nu een mooi exemplaar, dus is de oefening bij mij in ieder geval goed geslaagd. foto volgt wel nog eens.

Als je nog chicha mais wil, kan ik je die wel in september na de oogst terug sturen, als bedanking voor je moeite?
Ik wist wel niet dat het om zwarte mais ging, de zaden waren als ik me goed herinner toch redelijk bleek?
maandag 2 augustus 2010 - 15:10
wim1970

Wim1970

hoe groot zijn ze nu, cee??

ik heb ze een flink tijdje later gezaaid dan jij.

groetjes

wim
maandag 2 augustus 2010 - 16:03
cee

Cee

De chirimoya's groeien best wel traag, staan nu nog maar 25 cm hoog,maar ze zijn er gezond uit.

De guanabana doet het met z'n 60 cm stukken beter.

Maar ik ga ze terug in m'n veranda zetten nu het warme weer blijkbaar zal wegblijven, daar zullen ze het toch iets warmer hebben dan buiten.

Ik had ze buiten in de tuin gezet toen ik op reis vertrok, wat de cherimoya niet zoveel deugd heeft gedaan (groeistop) maar de guanabana net omgekeerd een groeispurt opleverde.

@tuinfairy: over dat kiemen: ze hebben er bij mij ook extreem lang over gedaan, iets meer dan een maand vooraleer ze hun kopje boven kwamen steken, tot ik de moed bijna aan het opgegeven had, en de guanabana bijna twee maand, ze hebben m'n geduld ferm op de proef gesteld.
maandag 2 augustus 2010 - 16:38
RonRoffa73

RonRoffa73

Beste Wim

De luguma wil ik wel 1 zaadje van, want daar kan je lekker sap van maken. Daar moet ik wel geduld voor hebben, dat heb ik er wel voor over. E-mail me voor de contactgegevens, alvast dank!
groeten

Ron
e-mail via profiel
maandag 2 augustus 2010 - 17:56
wim1970

Wim1970

Marianne

dont worry, in december breng ik wel weer vele nieuwe zaadjes mee!!!

wim
maandag 2 augustus 2010 - 20:23
cee

Cee

@tuinfairy en Wim:

Hoe gaat het nog met jullie cherimoya en guanabana?

Ik heb ze momenteel op een koude zolder staan.

De guanabana is echt waanzinnig groot geworden (1,5m) in vergelijking met de cherimoya (30cm), heeft bij de eerste winterprik alle bladeren verloren en is nu op zolder in het donker al terug knoppen aan het vormen (een beetje zoals m'n kerselaar in de tuin).

De cherimoya's hebben nog steeds hun bladeren, die zijn wel sterk uitgedroogd en ik begin me zorgen te maken of die wel de winter zullen overleven? Normaal zouden die in de lente hun bladeren wisselen met een rustperiode van 2 maand, maar misschien beginnen ze in de lente gewoon direct met hun nieuwe bladeren en bloemen, wie weet?? Maaar zou ik ze nu nog af en toe wat watergeven, of net tot een minimum beperken, ik ben aan het twijfelen.

PS: Ook m'n avocadoboompje leeft nog (hout vasthouden)!!

Winterse groeten,
Cedric
donderdag 6 januari 2011 - 14:43
jungle

Jungle

ik ben wel wat laat maar zijn er nog zaadjes
zaterdag 8 januari 2011 - 20:06
cetinel

Cetinel

hier van hetzelfde: zijn er nog zaadjes?(je ging in decemberopnieuw meebrengen?)

zuurzak heb ik wel interesse in namelijk.....
zaterdag 8 januari 2011 - 21:38
wim1970

Wim1970

Ja ,

ik ben sinds deze week terug van het lekker zonnige Peru...
en ondertussen de lekkere jetlag en dit mooi regenweer alweer verwerkt!!

Deze keer heb ik vooral groentenzaden meegenomen vanuit Peru...
ben eigenlijk de guanabana en chirimoya zaden vergeten, maar kan wel aan mijn schoonmoeder vragen om ze per post op te sturen.

Ik heb vooral diverse soorten mais, bonenzaden e.d. bij....

Groetjes

Wim
vrijdag 14 januari 2011 - 22:51
jungle

Jungle

ja ik wil er ook wel wat maar wat heb je allemaal
woensdag 19 januari 2011 - 13:18
mazzel

Mazzel

ben wel geintrseerd in een paar zaden
donderdag 20 januari 2011 - 18:05
sennevb

Sennevb

ik heb ook interesse, wat heb je allemaal bij?
donderdag 20 januari 2011 - 18:53
possie71

Possie71

Goedemorgen,

Mocht je nog chirimoya zaadjes laten opsturen, dan hou ik mij aanbevolen. Ik vind die vruchten heerlijk, maar ze zijn slecht verkrijgbaar hier (in NL).
Verstuur je ook naar Nederland?

Groeten,
Petra
zondag 30 januari 2011 - 07:44
possie71

Possie71

Tsja, je moet wat invullen en Antwerpen kende ik het best!

Wij hebben een kleine tuin op het zuiden, ben een echte amateur, maar ik geniet er enorm van. terzijnertijd zal ik foto's laten zien, tuin ziet er nu niet echt aantrekkelijk uit..mag van mij snel weer lente worden!
zondag 30 januari 2011 - 13:41
possie71

Possie71

Ik heb het aangepast, zie nu pas dat je ook nederlandse provincies kan invullen,ik dacht alleen belgische... En geen idee of er een amstelveen in Belgie ligt, denk het haast van niet.
zondag 30 januari 2011 - 13:53
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).