Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik kreeg van mijn nicht een paar aardbeiplantjes (van vroig jaar) en die staan nu in mijn zelfgefabriceerde koude bak/serre. nu zag ik vandaag dat er al vruchtjes aan komen ! Is dat goed ? Mag ik die al laten komen ? Gaat dat de verdere vruchtzetting niet beïnvloeden ? Ik heb nooit bloempjes gezien trouwens, maar ja, weet ook niet welke soort het is, dat wist mijn nicht zelf ook niet meer.
Ik weet niet of het plantjes zijn van uitlopers van vorig jaar of dat het echt de originele planten waren. Ik heb nu alleszins niets geforceerd... geen aarbeimest, geen enkele soort mest zelfs. Ik heb de planten alleen in deze bak gezet in potgrond. En dus in een plastic kasje dat eigenlijk enkel de regen en ergste wind tegen houdt. Het is er natuurlijk ook net iets warmer dan zonder kasje, maar één zijde is helemaal open, dus een echt kaseffect zal het wel niet hebben.
doordat ze in de "koude" kas staan gaan ze vroeger bloeien. Hetzelfde effect krijg je als je ze in een plastic tunnel zet of onder vliesdoek..
maak je geen zorgen je hebt echt wel originele planten
Nu, ik had ook echt goeie planten gekregen, dus zowiezo zat ik erg voorop. De plantjes die ik zelf probeerde zaaien zijn geen succes. Is het mijn indruk maar of zijn aardbeiplanten echt heel traag ?
Als er nachtvorst is, kunnen de open bloemen heel gemakkelijk bevriezen! Bescherm de planten 's avonds als er nachtvorst voorspeld wordt met vliesdoek of plastiek.
Om aardbeiplantjes te zaaien kan je best reeds in januari beginnen op een warme plaats. De werkwijze (en zaaitemperatuur) is vergelijkbaar met het zaaien van paprika een tomaten. Van vroeg gezaaide aardbeiplantjes kan je dit jaar al vruchten oogsten.
De grond warmt maar traag op en 's nachts koelt de grond erg af, waardoor de groei zeer traag gaat.
Nieuws: het zijn nog geen vruchtjes, wel bloempjes die zich vormen ! LOL ! Duidelijk een beginner he Maar wel een enthousiaste
Mag ik alle bloempjes laten komen of moet ik er wegnemen op een bepaald moment ? En hoe doe ik dat dan best ? Heel het bloempje ? Met steeltje, zonder steeltje ?