menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nu al aardbeivruchtjes

Ga naar meest recente reactie

Nootje77

Nootje77

Ik kreeg van mijn nicht een paar aardbeiplantjes (van vroig jaar) en die staan nu in mijn zelfgefabriceerde koude bak/serre. nu zag ik vandaag dat er al vruchtjes aan komen ! Is dat goed ? Mag ik die al laten komen ? Gaat dat de verdere vruchtzetting niet beïnvloeden ? Ik heb nooit bloempjes gezien trouwens, maar ja, weet ook niet welke soort het is, dat wist mijn nicht zelf ook niet meer.

Fruit

donderdag 8 april 2010 - 18:48
Maxession

Maxession

Ik denk dat je deze alleen mag laten als het een eenjarige soort is...zeker ben ik nu ook weer niet.

Zag op de markt ook al een hoop grotere aardbeiplanten met volop bloemen op..leek me wat vroeg, en dus mogelijk geforceerd?
donderdag 8 april 2010 - 18:51
Nootje77

Nootje77

Ik weet niet of het plantjes zijn van uitlopers van vorig jaar of dat het echt de originele planten waren. Ik heb nu alleszins niets geforceerd... geen aarbeimest, geen enkele soort mest zelfs. Ik heb de planten alleen in deze bak gezet in potgrond. En dus in een plastic kasje dat eigenlijk enkel de regen en ergste wind tegen houdt. Het is er natuurlijk ook net iets warmer dan zonder kasje, maar één zijde is helemaal open, dus een echt kaseffect zal het wel niet hebben.
donderdag 8 april 2010 - 18:57
Rita1960

Rita1960

hoi Nootje,

doordat ze in de "koude" kas staan gaan ze vroeger bloeien. Hetzelfde effect krijg je als je ze in een plastic tunnel zet of onder vliesdoek..
maak je geen zorgen je hebt echt wel originele planten

eet ze straks!

groetjes,

Rita
donderdag 8 april 2010 - 21:11
evadepeva

Evadepeva

Leuk zeg! Mijn plantjes laten nog maar net de neusjes zien...
vrijdag 9 april 2010 - 00:18
Nootje77

Nootje77

Nu, ik had ook echt goeie planten gekregen, dus zowiezo zat ik erg voorop. De plantjes die ik zelf probeerde zaaien zijn geen succes. Is het mijn indruk maar of zijn aardbeiplanten echt heel traag ?
vrijdag 9 april 2010 - 00:20
guy_fruit

Guy_fruit

Als er nachtvorst is, kunnen de open bloemen heel gemakkelijk bevriezen! Bescherm de planten 's avonds als er nachtvorst voorspeld wordt met vliesdoek of plastiek.

Om aardbeiplantjes te zaaien kan je best reeds in januari beginnen op een warme plaats. De werkwijze (en zaaitemperatuur) is vergelijkbaar met het zaaien van paprika een tomaten. Van vroeg gezaaide aardbeiplantjes kan je dit jaar al vruchten oogsten.

De grond warmt maar traag op en 's nachts koelt de grond erg af, waardoor de groei zeer traag gaat.
vrijdag 9 april 2010 - 08:06
Nootje77

Nootje77

Nieuws: het zijn nog geen vruchtjes, wel bloempjes die zich vormen ! LOL ! Duidelijk een beginner he Maar wel een enthousiaste
Mag ik alle bloempjes laten komen of moet ik er wegnemen op een bepaald moment ? En hoe doe ik dat dan best ? Heel het bloempje ? Met steeltje, zonder steeltje ?
vrijdag 9 april 2010 - 22:52
Nootje77

Nootje77

Oh ja, en ik bescherm ze inderdaad als er vorst verwacht wordt. Vliesdoek en onder plastic kap.
vrijdag 9 april 2010 - 22:57
Rita1960

Rita1960

Gewoon laten bloeien, niets er af halen

zaterdag 10 april 2010 - 08:00
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).