menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe druivenplant hoe geleiden

Ga naar meest recente reactie

dfr

Dfr

Hallo,

Ik heb een 2tal weken geleden een nieuwe druivenplant geplant.Vitis vinifera 'Bianca'
Kan iemand mij zeggen hoe ik deze best kan geleiden ? Ben geen kenner en weet niet hoe oud de plant net is.

De muur is al voorzien van horizontale metaaldraad, zoals je op de fotos kan zien.
Ik vermoed dat ik alleen nog in het midden van de plant een stok moet plaatsen zodat hij hier recht kan opgroeien.

Heb al wat gelezen en volgens wat ik uit de verschillende boeken/sites kan afleiden moet ik eerst zorgen voor een stam?

De plant die ik nu heb heeft 2 takken die ik rechtop heb gebonden.
Moet 1 van deze nog de stam vormen ? Of wat doe ik hier best mee na de zomer :
Allebei horizontaal ombuigen, of de grootste tak houden en inkorten zodat deze kan dikken?

Alvast bedankt voor de hulp!
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 2 augustus 2010 - 13:30
dejos_2004

Dejos_2004

hallo,
misschien moet ik eerst even kritisch zijn, ik denk dat je je kabeltjes heel dicht tegen de muur hebt zitten,eigenlijk zou het beter zijn er ongeveer dertig centimeter er van verwijderd te zijn,zodat later je vruchten niet tegen de gevel gaan hangen.
qua snoeiwijze zijn er idd verschillende mogelijkheden,je kan er echt verschillende kanten mee uit.belangrijk is een goeie wintersnoei en zomersnoei toe te passen.
bij jouw nieuwe aanplant moet je (in januari bij droog weer,niet vriezen overdag)inkorten tot op 30% van je nieuwe aangroei.

ga eens naar houtwal.be. daar vind je snoeiwijzen trug zelfs met tekeningen erbij.

hopelijk ben je hier al wat mee,hopelijk volgen nog meer reacties,dit is ook mijn intressepunt.


greetz jan
maandag 2 augustus 2010 - 18:51
depauws

Depauws

Hallo dfr
Plaats een stok links van de plant en een stok rechts.
Ik zou de twee takken vertikaal naar boven laten gaan langs de stokken, zover als ze dit jaar willen.
In de winter licht snoeien, zal misschien wat invriezen.
Volgend jaar 2011 zal de plant aan elke bladoksel een zijscheut maken.
Aan elke draad EEN linkse en EEN rechtse zijscheut behouden, je kiest een beetje tussen de twee opgaande takken. Andere zijscheuten uitbreken.
De zijscheuten aan de horizontale draden vastmaken.
De hoofdtakken mogen dan voortlopen tot boven.
Let op een grote druivestruik met bladeren ( en druiven) plus windbelasting en eventueel regen vraagt een stevige draagstructuur.
Groeten
Silvain
maandag 2 augustus 2010 - 20:33
jamssen

Jamssen

Mij hebben ze verteld dat de ent van de druif boven de grond moet blijven ivm rotten?
Weet iemand of iemand dit kan bevestigen?

mlouise
maandag 2 augustus 2010 - 21:51
dejos_2004

Dejos_2004

ik zou ze nooit dieper inplanten dan dat ze in de pot zaten
maandag 2 augustus 2010 - 22:44
guy_fruit

Guy_fruit

Dergelijke grote muur laten begroeien met slechts één druivenplant is geen goed idee. U kan beter twee of drie druivelaars aan die muur planten. Kies meteen verschillende rassen uit.
Hebt u al nagedacht over het later toe te passen teeltsysteem/snoeimethode? Mogelijkheden zijn: rechte snoer, horizontale snoer en guyotsysteem (enkele ofwel dubbele guyotsysteem).
Voorlopig mooi verticaal leiden aan een steunstok.
In de maanden december of januari die takken op ca 1/3 insnoeien.
Nuttige link met tekeningen van de snoeimethode "enkele guyot":
http://fruitabc.blogspot.com/2010/01/druiven-snoeien-bij-droog-weer.html
Indien u die methode wil toepassen dan zou de onderste zijtak moeten verwijderd worden. Uw plant komt dan overeen met tekening nr 01
dinsdag 3 augustus 2010 - 12:53
dfr

Dfr

Iedereen bedankt voor de reacties al!

@ Guy :

Met hetgeen ik al gelezen heb was ik van plan om de dubbele guyotsysteem te gebruiken.

Wat ik dacht dat ik dan moest doen : De 2 takken die ik nu heb laten groeien tot december en dan allebei naar onder ombuigen?

Maar als ik de snoeimethode op jou link bekijk moet ik slechts 1 tak houden, deze korter snoeien (hoevel cm boven de grond?), zodat deze de stam vormt, en van hieruit nieuwe takken laten groeien volgend jaar, om deze dan vervolgens om te buigen?

Klopt dit ?

Bedankt al!
dinsdag 3 augustus 2010 - 18:40
dfr

Dfr

@ Silvain :

welke is jou snoeimethode ?
Ik zou dit natuurlijk ook kunnen doen, de 2 takken wat meer uit mekaar houden en verticaal naar boven laten groeien. Hieruit dan de volgende jaren zijtakken laten groeien ?

Bedankt!
dinsdag 3 augustus 2010 - 18:42
guy_fruit

Guy_fruit

Inderdaad dan slechts één tak behouden en mits deze dik en stevig genoeg is dan op ca 50 cm insnoeien. Ik vrees echter dat de tak te dun zal zijn, door het laat planten.
Bij te zwakke groei (en te dunne tak) kan je beter die tak heel laag insnoeien (ca 1/4 of 1/3, dus 3/4 of 2/3 wegsnoeien).

Guy
dinsdag 3 augustus 2010 - 22:02
dejos_2004

Dejos_2004

Wat is voor jou te dun ?
ik vraag dit omdat ik zinnens ben stekken te nemen volgende winter en enkele ranken wil opkweken.
ik heb al heel wat opgesnort ivm met opkweken en snoeien,maar het is ook handig te weten wanneer je jonge plantjes kwalitatief ok zijn om door te gaan.

greetz jan
dinsdag 3 augustus 2010 - 23:06
guy_fruit

Guy_fruit

Jan,
Goede twijgen zouden nu reeds 1 cm dik moeten zijn aan het 3de blad onderaan.
Dunnere twijgen stekken kan ook, maar de planten zijn zwakker en de beworteling is minder goed.

Mvg,
Guy
woensdag 4 augustus 2010 - 18:56
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).