menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Exotische perenboom

Ga naar meest recente reactie

BartDR

BartDR

Hoi iedereen,
Nu, ik zal me eerst even voorstellen aangezien dit mijn eerste bericht op dit forum is Ik ben Bart, student handelswetenschappen, 20 jaar en ben op gekke idee gekomen om dit jaar een moestuin en fruitbomen aan te leggen; kwestie van te breken met ganser dagen achter de tv te zitten en wat natuur inademen...

Nu mijn vraagjes, we hebben al een aantal appelbomen, kerselaar, okkernootbomen en hazelnotenbomen staan dus ik heb al een kleine basis qua verzorging.
Ik was op het vlaamszaadhuis eens aan het kijken naar nieuwe boompjes en ik heb mijn oog laten vallen op een nashi-perenboom, een amerikaans hazelnotelaar, en een amandelboom. Zijn er mensen die met deze bomen al ervaring hebben? kunnen deze overleven in ons wisselvallig klimaat?

grt
maandag 14 maart 2011 - 21:06
danny2

Danny2

Nashiperen zijn hier wel degelijk goed wintervast en brengen ook goed vrucht voort.
Mijn 5 jaar oude amandel boom het het twee jaar geleden niet gehaald na die strenge vorst, is ook een heel vroege bloeier en daardoor zijn de bloemen er kwetsbaar door de nachtvorst.

groetjes danny
maandag 14 maart 2011 - 21:21
BartDR

BartDR

ok, dus amandelbomen is in ons klimaat geen aanrader aangezien er te veel kans is op strenge vorst.
Die nashiperen zijn die zo eetbaar of zijn dat stoofperen? Er staat ook dat er best een 2de perenboom wordt aangekocht omdat deze steriel zijn. Wat houdt dat juist in?
maandag 14 maart 2011 - 21:26
danny2

Danny2

Ze zijn inderdaad niet zelf bestuivend, je moet om degelijk resultaat te hebben twee verschillende boompjes zetten.
Wat smaak betreft, zowat peer smaak maar heel sappig, zoiets als waterpeer, je kan ze ook niet bewaren, dus vervolgens consumeren.
Ik heb niet gezegd dat amandel zo vorstgevoelig is, het was toen uitzonderlijk -22° en dit was nefast.

groetjes danny
maandag 14 maart 2011 - 21:51
BartDR

BartDR

Wat mag ik verstaan onder "enorme boom"?
Ik beschik over een wei van 30 are en zou hem in een hoek plaatsen die grenst aan rij sparren, is dit een geschikte plaats?
Heb je toevallig ook ervaring met de Amerikaanse Hazelnootboom?
dinsdag 15 maart 2011 - 10:23
cetinel

Cetinel

wat is een amerikaanse hazelnootboom?? bedoel je de corylus avellana "ennis"??
ik heb een aantal hazelaars,en die doen het prima,ik doe er niet veel aan,af en toe wat takken die in de weg zitten weghalen,verder heb ik ook een amandelboomke,die heeft de winter prima overleefd,maar inderdaad de amandel die hier goed kan groeien is de robijn,en die is eigenlijk een kruising tussen een amandel en een perzik us krulziektegevoelig...
nu is mijn amandel nog maar klein,heb ze ook nog niet lang,dus hoe groot die uiteindelijk word weet ik niet.
dinsdag 15 maart 2011 - 10:48
BartDR

BartDR

Ja inderdaad de "ennis" en de robijn is ook de enigste die je kan kopen bij het vlaamszaadhuis. Hun site is de enigste die ik ken.
dinsdag 15 maart 2011 - 11:11
cetinel

Cetinel

de ennis is een hazelnootsoort met grote noten,heb ik ook aangeplant,maar als je veel noten wil kun je best nog een andere ras bijzetten,ik heb de cosford,ennis,de rode zeller en de webbs prize cobb staan,kwestie van vanalles wat te hebben
de robijn is zowat de enige amandelboom die je hier kunt kopen,gewoon omdat dat de enige is die het hier een beetje goed doet,heeft niks te maken met het vlaams zaadhuis op zich,elders zul je ook die tegenkomen,is dus ook degene die ik heb.de amandel robijn,kan op zichzelf staan,zonder bestuiver erbij dus,dat wil zeggen dat 1 boom genoeg is om toch noten te krijgen,nu heb ik wel gelezen dat de robijn,de perzik ook kan bestuiven(logisch aangezien het een kruising ervan is)ik veronderstel dat het omgekeerde dan ook kan,en ik heb wel perziken staan,dus hoop dat ik later veel noten van kan oogsten,maar zo niet: evengoed de moeite waard want het heeft prachtige bloesems!
succes!
dinsdag 15 maart 2011 - 11:35
BartDR

BartDR

Ja we hebben zelf ook al jaren een 7-tal rode zellers staan, maar vind hun hazelnoten niet zo prettig. heb ergens eens die ennis-noten geproefd en vond deze precies wat lekkerder.
Moest het aan mij liggen plantte ik me een hele fruitgaard maar in onze wei staan ook 2 ezels en die zouden de jonge boompjes met wortel en al naar binnen spelen.
Dus ik moet me beperken tot hoeken die ik simpel kan afsluiten voor hun.
Nu op die wei zitten ook al jaren ganzen en eenden, zou door hun uitwerpselen de grond niet te zuur zijn geworden om nieuwe boompjes te planten?
dinsdag 15 maart 2011 - 11:42
cetinel

Cetinel

bij mij lopen de kippen(stuk of 13)ganzen(2)en eenden(2)ook gewoon tussen de fruitbomen...
als je denkt dat het te zuur is geworden,werk je een beetje kalk doorheen de grond waar je je boomkes aanplant...
ik zou eerst es opzoeken of ze wel kalkminnend zijn,denk dat de amandel wel wat kalk zal op prijs stellen...
dinsdag 15 maart 2011 - 11:48
BartDR

BartDR

Zo, na alles wat af te wegen heb ik besloten om de volgende boompjes aan te kopen;

2* Ennis hazelnoot (Deze komen naast Rode Zellers te staan, zijn die genoeg als bestuiver?)
Amandelboom (robijn) met als bestuiver een perzikboom (champion of peregrine) (zijn dit kruisbestuivers van elkaar?)
Nashi-perenboom met een andere perenboom (Conference)

Heb ik met deze boompjes genoeg om iets productief te starten?

PS: Zou iemand me ook kunnen zeggen wanneer ik de boompjes het best aanplant?
dinsdag 15 maart 2011 - 19:20
Victor44

Victor44

Wat de Nashi peren betreft kan ik je verzekeren dat deze het prima doen in ons kliimaat,ik heb een Hosui en Nihiseki staan en heb al jaren kilo's fruit van deze twee bomen,ze zijn daarbij nog erg lekker en -sappig. Ik kocht deze twee bomen een aantal jaren geleden bij 'het Vlaams Zaadhuis'.
woensdag 16 maart 2011 - 15:22
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).