menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Exotische perenboom

Ga naar meest recente reactie

BartDR

BartDR

Hoi iedereen,
Nu, ik zal me eerst even voorstellen aangezien dit mijn eerste bericht op dit forum is Ik ben Bart, student handelswetenschappen, 20 jaar en ben op gekke idee gekomen om dit jaar een moestuin en fruitbomen aan te leggen; kwestie van te breken met ganser dagen achter de tv te zitten en wat natuur inademen...

Nu mijn vraagjes, we hebben al een aantal appelbomen, kerselaar, okkernootbomen en hazelnotenbomen staan dus ik heb al een kleine basis qua verzorging.
Ik was op het vlaamszaadhuis eens aan het kijken naar nieuwe boompjes en ik heb mijn oog laten vallen op een nashi-perenboom, een amerikaans hazelnotelaar, en een amandelboom. Zijn er mensen die met deze bomen al ervaring hebben? kunnen deze overleven in ons wisselvallig klimaat?

grt
maandag 14 maart 2011 - 21:06
danny2

Danny2

Nashiperen zijn hier wel degelijk goed wintervast en brengen ook goed vrucht voort.
Mijn 5 jaar oude amandel boom het het twee jaar geleden niet gehaald na die strenge vorst, is ook een heel vroege bloeier en daardoor zijn de bloemen er kwetsbaar door de nachtvorst.

groetjes danny
maandag 14 maart 2011 - 21:21
BartDR

BartDR

ok, dus amandelbomen is in ons klimaat geen aanrader aangezien er te veel kans is op strenge vorst.
Die nashiperen zijn die zo eetbaar of zijn dat stoofperen? Er staat ook dat er best een 2de perenboom wordt aangekocht omdat deze steriel zijn. Wat houdt dat juist in?
maandag 14 maart 2011 - 21:26
danny2

Danny2

Ze zijn inderdaad niet zelf bestuivend, je moet om degelijk resultaat te hebben twee verschillende boompjes zetten.
Wat smaak betreft, zowat peer smaak maar heel sappig, zoiets als waterpeer, je kan ze ook niet bewaren, dus vervolgens consumeren.
Ik heb niet gezegd dat amandel zo vorstgevoelig is, het was toen uitzonderlijk -22° en dit was nefast.

groetjes danny
maandag 14 maart 2011 - 21:51
BartDR

BartDR