menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druiven schimmel

Ga naar meest recente reactie

monsieurhatif

Monsieurhatif

Vorig jaar hadden mijn druiven ingedeukte vlekken op hun bladeren waarin zich precies schimmelsporen bevonden.
Ik heb deze bladeren toen handmatig verwijderd.

Nu zijn de nieuwe blaadjes aan het uitkomen en ik merk dat deze reeds nu al van die vlekken vertonen.

Kan iemand mij zeggen welke infectie dit is en hoe ze te behandelen.

Alvast bedankt.
maandag 18 april 2011 - 20:10
guy_fruit

Guy_fruit

Een aantasting van de druivenbladgalmijt. Dit zijn kleine spinnetjes die aan de onderzijde van het blad zitten en er sap opzuigen.
Tot het derde blad regelmatig behandelen met spuitzwavel.
http://fruitabc.blogspot.com/2010/05/druivenbladgalmijt-of-pokkenmijt.html

Guy
maandag 18 april 2011 - 21:12
Cindyke24

Cindyke24

Wij gebruiken ieder jaar preventief zwavel, bij het opkomen van de blaadjes!!!

Tot nu toe werkt het... ...
dinsdag 19 april 2011 - 08:28
monsieurhatif

Monsieurhatif

hartelijk dank iedereen voor uw snelle antwoord
dinsdag 19 april 2011 - 10:09
vincje

Vincje

even inhaken, mijn druif heeft juist puntjes juist naar beneden op de bladeren, zoals op de foto te zien is. ik heb de bladeren er uit gehaald, maar is dit dezelfde aandoening, en ook met zwavel tegen te gaan?
verder heb ik er ook zijtakjes vanaf gehaald die bruin begonnen te worden.

[afbeelding verwijderd niet-https]

*help*

is trouwens te onderscheiden welke kleur druif er aan groeit, voordat deze er aan gaan groeien? aan het blad of zo?
ik heb deze geënte druif vorig jaar uit frankrijk meegenomen, maar heb dus nog geen idee welke kleur het gaat zijn. het vrouwtje vertelde zo snel zo veel dat ik het wel prima vond!
woensdag 20 april 2011 - 09:09
guy_fruit

Guy_fruit

Vincje,
Uit de foto en beschrijving die je geeft lijkt het me geen aantasting van de druivenbladgalmijt te zijn.
Wat het dan wel is, kan ik niet direct zeggen...

Aan de bladkleur in de herfst kan je meestal afleiden of het een witgeel of blauw druivenras is. Een rode herfstkleur wijt meestal op een blauwschillige druif.

Heb je al behandeld met zwavel? Als je dat doet tijdens zeer zonnig weer heb je kans op verbranding.
Wanneer precies is die druivelaar geplant?

Guy
woensdag 20 april 2011 - 20:56
vincje

Vincje

hij staat nog binnen in kuip, heb vanavond na zonsondergang de plant ingespoten. ik heb van bayer tegen schimmels meegekregen.

ik heb helaas niet gelet op de kleur van de bladeren, afgelopen herfst. ik zie het dit jaar wel!
woensdag 20 april 2011 - 21:08
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).