menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groene kevertjes op kersenboompjes

Ga naar meest recente reactie

triske

Triske

hallo

Mijn kersenboompjes worden opgegeten, allemaal gaten in de bladeren en als ik beetje zoek vind ik allemaal groene kevertjes van een kleine halve cm groot. ze zitten met meerdere samen.
iemand enig idee want ze eten echt alle blaadjes op
alvast bedankt
groetjes
triske
dinsdag 3 mei 2011 - 11:22
Eve

Eve

Het zou de capsid bug kunnen zijn (de dikke Van Dale geeft er geen vertaling voor).



http://www.bbc.co.uk/gardening/advice/pests_and_diseases/nonflash_index.shtml?capsid_bugs

dinsdag 3 mei 2011 - 14:19
triske

Triske

hey eve

bedankt voor de reactie, maar ben es goed gaan kijken en denk ni dat het dit is ! dit kevertje heeft geen lange voedingspriet en ook geen donker achterlijfje maar het is zeer blinkend groen met een bruinachtig streepje over de hele lengte
maar toch bedankt
groetjes
dinsdag 3 mei 2011 - 15:09
triske

Triske

hey
bedankt voor de reactie maar denk het niet hihi ik neem morgen een foto want heel mijn boompje gaat eraan pfffffffff
wil je dan nog es kijken aub
alvast bedankt
groetjes
dinsdag 3 mei 2011 - 21:39
triske

Triske

ik probeer hier enkele foto's te plaatsen

hmmm ze zijn te groot dus wil je aub hier kijken
http://www.flickr.com/photos/71395779@N00
duidelijker lukte niet het wilde niet graag op de foto hihi
alvast bedankt
groetjes
woensdag 4 mei 2011 - 13:51
cetinel

Cetinel

hoe kun je die foto zien dan??
woensdag 4 mei 2011 - 14:42
triske

Triske

normaal door deze link in je brouwser te koppieren

http://www.flickr.com/photos/71395779@N00

alvast bedankt
woensdag 4 mei 2011 - 15:04
Polplastron

Polplastron

Birdwatcher lijkt me gelijk te hebben. Bestrijden kan met allerlei chemische middelen, maar is volgens mij niet nodig. De remedie is in dat geval, mijns inziens, erger dan de plaag. Als de boom hieraan dood zou gaan wil dat enkel zeggen dat je een wel heel zwak ras gekocht hebt of dat die boom helemaal op een foute plek staat.

Het ziet er nu waarschijnlijk eventjes niet uit, maar de boom zal zich snel genoeg herstellen.

Groeten,

Pol
woensdag 4 mei 2011 - 17:27
Polplastron

Polplastron

Overigens zou ik tegen die witte beesten op je foto's wel iets doen want die maken volgens mij veel meer kapot!
woensdag 4 mei 2011 - 17:59
triske

Triske

ik dacht de groene bladsnuitkever ? en als ik daar lees gaat dit niet zomaar weg en die witte beesten die maken ni veel kapot maar heel veel goed

groeties
woensdag 4 mei 2011 - 20:26
Polplastron

Polplastron

Dat van die witte beesten was natuurlijk maar een grapje hé! Hoewel ... ze de wei na een tijd toch serieus kapot kunnen helpen dacht ik zo ...

Wat die kevertjes betreft: die komen in de natuur ook voor en moest elke boom daaraan kapot gaan, dan zouden er simpelweg geen bomen meer zijn (cfr.Charles Darwin).

In de tuin loopt het niet zo heel anders: gezonde planten op een goede standplaats overleven een plaag zonder enig probleem. Vorig jaar liet ik eens een hoop rupsen een rozenstruik compleet kaal eten. Vijf weken later stond die roos terug in bloei en was er eigenlijk van veel schade geen sprake meer. Planten hebben een enorm herstellingsvermogen: als alle bladeren zijn opgegeten, maakt de plant er gewoon nieuwe aan.

Ik vergelijk het ook even met die elzenhaantjes die hier jaarlijks de elzen compleet kaal eten. Tot mijn grote spijt gaan die elzen daar echter niet aan dood en zie je een paar weken niet eens meer dat die kevertjes langsgeweest zijn. (Ik ben die elzen stiekem al jaren beu, maar ze staan bij de buurman vlak tegen mijn tuin )

Enkel leliehaantjes bestrijd ik omdat die hier geen enkele natuurlijke vijand hebben en dus ongestoord de lelies helemaal kunnen opeten. Die herstellen zich vervolgens niet meer en zullen na een paar jaar geen bloemen meer maken. Dat is de grote uitzondering. Bestrijding: schoenmaat 42!

Groeten,

Pol
woensdag 4 mei 2011 - 20:54
triske

Triske

hey pol

weet wel da da van die witte prachtige beesten een grapje was hoor maar idd die kunnen zonder goed graslandbeleid veel stuk maken
dus ik doe niks ? ook ni omdat het een heel jong boompje is ?
ok ben benieuwd maar hoop echt dat hem blijft leven want ben er zo blij mee had nog nooit fruitbomen en nu begint de inmens grote tuin eindelijk beetje op een tuin te lijken
bedankt voor het advies en ja voor die elzenbomen misschien heel stillekes iets minder natuurlijk gebruiken hihi
groeties
triske
woensdag 4 mei 2011 - 21:28
Polplastron

Polplastron

Nee, hoewel ik die elzen beu ben, gedoog ik ze. Mijn kersenbomen brengen hen overigens toch stilaan in verdrukking.

Als je wil bestrijden zou ik dat doen door manueel zoveel mogelijk kevertjes te vangen en ze met de schoenzool te doden of ze aan de kippen te geven (als die ze lusten).

Overigens heb ik hier een heel jonge appelboom staan (vorig najaar aangeplant) die momenteel bijna geen blad meer heeft, maar ik zie overal al nieuwe blaadjes klaarzitten. Ik heb geen schrik!

Groeten,

Pol
woensdag 4 mei 2011 - 21:44
triske

Triske

okidoki bedankt en nog veel succes met bomen
groeties
triske
woensdag 4 mei 2011 - 21:47
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).