aardbeien
slakken en vogels,occasioneel heb ik een gave rijpe
kersen:handvol gegeten,vogels hebben der heel wat meer binnengespeeld...
rode en witte aalbessen: af en toe een half troske,de rest...u raad het al
stekelbessen: die eet ik het liefst als ze net niet rijp zijn,en dus waren de vogels er nog nie mee weg,ik moest wel door de stekels heen plukken,dus menig schram opgelopen,maar heb ze toch maar mooi geplukt
krieken,vogels begonnen lustig ook aan die boom,dus net erover en heb zodoende van mijn nog kleine boom redelijk wat rijpe afgehaald.
taybes: om de een of andere reden hebben de vogels die met rust gelaten(zeker te druk met kersen en aardbeien)dus daar is heel wat van in verschillende monden terechtgekomen.wel werden de vruchten die tegen de grond hingen door slakken deels opgegeten,maar dat waren er niet veel.
boysenbes,als bij wonder ook niet aangevreten door de vogels.zelfde verhaal met betrekking tot slakken.
bramen beginnen nu te kleuren,dus dat word afwachten....
bosbessen beginnen ook en die eet ik zelf al een paar dagen(elke dag een handvol)vooralsnog geen last van de vogels
frambozen: de gele laten de vogels met rust ,de rode worden met smaak verorberd door degene die er het eerste bij is(soms ben ik dat wel eens
)
moerbei(morus alba)begint te rijpen en ik wil nietsvermoedend een rijpe plukken: zit er een wesp van te eten,en bij nader inzien is hij niet de enigeals je blijft kijken zie je echt hoe ze er stukjes van afeten.
appels: ook hier pikken de vogels al in de nog niet rijpe appels,die vallen dan achteraf op de grond en dan krijgt konijn of kip het van me.
ben benieuwd of in de herfst mijn noten en hazelnoten niet door eekhoorns worden gepikt..
o ja wilde konijntjes komen mee-eten van het eten van mijn eigenste nijnen en van het radijsjesloof...
vogels pikken mijn kippenvoer(alsof ze al nie genoeg uit mijnen hof stelen
)
buurjongen komt ongevraagd appels en frambozen halen...
zou het aan mij liggen,mischien moet ik met een buks mijn tuin "verdedigen" de enige die nu onder zijn voeten krijgt als hij wat plukt is echtegenoot en dat lijkt me niet helemaal eerlijk