Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Schraap met je snoeischaar de bast weg. Als je nog groen ziet leeft hij nog, anders niet. Indien niet, de struik tot op de grond afknippen, normaal loopt ze opnieuw uit vanuit de wortel.
Er zal weer veel schade zijn door de late en lange vorstperiode. Door de warmere winter was waarschijnlijk de sapstroom al op gang gekomen.
Hier is de schade alleszins weer aanzienlijk.
De vroege vijgen zijn we weerak kwijt.
En hopen dat alles terug van in de grond uitloopt...
De mijne staat reeds volop in't blad! Stond tijdens de winter in de garage en sinds het niet meer continu vriest in de serre. Binnen een week of twee mag hij terug buiten.
Ik heb wel terug wat jonge planten (stekken van vorig jaar, planten zijn max. 70 cm hoog). Prijs is wel gestegen naar 7 euro...grondmengsel is ook niet meer zo goedkoop als vroeger
Er zijn ook enkele grote planten. Zeker is er Northland, Pingo de Mel, Gris St Jean, Green Isschia, Hardy Chicago, Dottato, White Marseille, Dalmatie, Précosse de Bordeaux.
Zoals altijd: vrijblijvend komen kijken...na afspraak..
ben even gaan kijken.
de mijn is ook kapot . En de 3 jonge scheuten die ik vorige lente afgezet had ook.
Ik zet geen nieuwe meer , is niet geschikt voor het belgische klimaat.
Aan iedereen die denkt dat z'n planten kapot zijn:
WACHT nog paar maand om ze uit te gooien...en zelfs dan nog: doe het dan voorzichtig...wie weet komt er toch geen jonge scheut(en) van uit de wortelhals...
ik heb het hier zelf al paar keer meegemaakt...
@Powerlite: in belgie worden al eeuwen vijgen gehouden, en ze komen telkens terug als ze zijn afgevroren (bovengronds).
Ons klimaat is minder geschikt, maar zeker niet ongeschikt voor de (liefhebbers)teelt.
Een paar graden verschil is wel belangrijk. Zo heb ik hier in centrum Vl. Brabant altijd veel meer schade dan een andere forummer hier, "Depauws" die zo'n 90 km (?) meer richting zeetje woont. Die paar graden meer in zowel gemiddelde als in uiterste temp. maken dat hij soms nauwelijks last heeft van bevriezing...
ik woon in vogelvlucht 8km van de zee , en inderdaad , zowel koude als warmte is hier altijd milder.
Je hebt natuurlijk gelijk dat hij vaak weer uitloopt , maar ik heb er geen zin meer in telkens ik een boompje heb van betekenis weer opnieuw te moeten beginnen.
Op 10 jaar is het minstens de 3e keer dat hij helemaal kapot vriest. En hij staat dan nog in een mooi beschut hoekje op het zuiden gericht. noord en westkant is muur.
En moest ik vijgen lekker vinden , ik zou palen in de grond slaan en isolatiedoek er rond spannen , maar ze zijn het mij niet waard.
de kleintjes van vorig jaar gaan zeker niet meer uitlopen , trok er zonet eentje uit , de wortel is al goed aan het rotten. allemaal slijmachtige toestanden.
Vijgen kan je beter NIET als boom opkweken, maar als struik!
Struiken waar in de winter wat bladeren, takken of paardenmest onder gelegd wordt lopen bijna altijd opnieuw uit aan de basis.
Vijgen hebben een voorkeur voor een tamelijk droge en iets kalkrijke ondergrond.
Tja, hier is het leem en klei...weliswaar tot op een halve meter goed bewerkt en met dolomiet, rijnzand en lavagruis eronder, maar toch nooit hetzelfde als echte zanderige grond.
Opkweken is hier altijd als stuik. Is veelmakkelijker in onderhoud en pluk.
Ik houd mijn planten in potten en overwinter de planten in de garage, ze kunnen volgens mij -10 hebben zonder ernstige vorstschade. De eerste blaadjes beginnen zich nu te ontvouwen
Dat kan zelfs nog minder dan -10...maar het is hier meestal een combinatie van en lagere graden EN een lange(re) vorstperiode.
Doe daar nog een flinke portie nat bij, en dan is de schade groot.
Ze lopen wel terug uit, denk maar aan de "legende" van de Hardy Chicago...na een vriezerij van -45 graden...
Die in de koude serre hier hebben nu al vruchten van zo'n 3 cm doorsnee. Het verschil met buiten was maar 5 graden. Maar ook hier is het een combinatie van "gunstige" factoren: 5 graden minder koud- en bij de minste zon een gevoelige stijging tov buiten, geen koude wind, geen natte voeten