Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik zou graag dit voorjaar een paar kiwi planten zetten maar waar moet ik allemaal op letten.
Weet iemand eigenlijk waar ik een kiwiplant kan kopen, ik woon in Beringen (Limburg)
Blijkbaar komt hier nog niet zoveel informatie binnen, die je wenst. Je zou ook eens bij Google kiwi in kunnen geven of kiwi kweken of iets degelijks en dan komt er wel wat. Succes.
Kiwi planten zijn tegenwoordig in elk tuincenter te koop. De prijzen zijn nogal verschillend. Als je in een koude serre of een plastiek-tunnel kan planten heb je veel mogelijkheden, niet dat de planten buiten bevriezen, maar door de beschutting bloeien ze vroeger en zijn ze ook vlugger rijp.
Bij de buitenplanten valt dit meestal tegen als er in oktober een vroege vorst komt zijn ze meestal niet rijp.
Wat soort betreft , ik heb al 25 à 30 jaar de vrouwelijke plant 'Hayvard' staan die het zeer goed heeft gedaan( kan je zien op mijn website) als mannelijke zijn er vele mogelijkheden.
Weet wel dat je ze zelf moet bestuiven( echt niet moeilijk).
Er zijn echter ook zelfbestuivende planten, maar deze hebben bijna allemaal kleine vruchtjes.
Ik heb al 20 jaar de 'jenny' of 'jeanny' buiten tegen een muur staan, deze geeft veel, meestal 200 tot 400 vruchtjes, dit is ook het geval bij de 'Isaai'. Wil je nog iets weten doe je best een mailtje.
In tuincentra zijn tegenwoordig meestal zelfbestuivende kiw's te koop. Deze dragen kleine vruchtjes. Bij mijn vorige woning had ik een mannelijke en vrouwelijke kiwi. Jaarlijks honderden lekkere vruchten! Bestuiving geschiedt door insecten.
Ik ben net verhuisd en heb weer kiwi's besteld bij http://www.fruittuin.com/ Zij hebben meerder rassen.
groet, Ranger
ik heb ook jenny staan
maar er komen enkel kleine vruchtjes aan(ter grote van een duiveei)
als ik er nu een mannelijke plant bijzet worden ze dan groter?
of is het probleem van de zelfbestuivende soort
Jenny, net als bijna alle andere eenhuizige kiwi's geven slechts kleine vruchtjes, en vele mensen zijn hierover teleurgesteld (je kan dan beter opteren voor de kale minikiwi's - Actinidia arguta).
Wat rijpheid betreft zijn er nieuwe rassen in aantocht die zowat 30-50 dagen vroeger rijpen dan de veel aangeplante klassiek kiwi (Hayward), denk maar aan Green Light (deze winter ondermeer te koop bij de Kruisbessen 'proef'tuin ) www/proeftuin.info.
Het planten van een mannelijke kiwi heeft geen invloed op de vruchtgrootte. Wat je wel kan doen is een vrouwelijk ras (zoals Hayward, bruno of Green Light) enten op deze éénhuizige kiwi. Deze zal dan fungeren als mannelijke plant en de ent zal dan "normale" kiwi's geven...
Succes
Marc