menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Appels rotten aan de boom...

Ga naar meest recente reactie

rombaft

Rombaft

Mijn appelboom doet het niet zo goed precies, nu had hij wel heel vel bloesems, die zijn dan op hun beurt merendeels kapotgevroren maar alsnog een (schatting) 40 tal appel op de halfstam boom.

Nu sinds toch een maand of zo zijn de appels gewoon aan het rotten aan de boom, echt tot ze compleet bruin zijn met wat witte stippen erop, ook is de boom zelf al redelijk wat blaren verloren (het is een james grieve ter info) . De boom op zich ziet er wel nog goed uit hoor.

blijkbaar ben ik niet de enige met dit fenomeen, want ik zag hetzelfde fenomeen bij iemand anders ook .

Soit, dit jaar komt het zeker niet goed met de appels, waarschijnlijk door het zeer natte voorjaar, de vraag is vooral, komt het terug goed voor volgend jaar zonder dat ik er iets spciaals moet voor doen ???
vrijdag 24 augustus 2012 - 12:59
rombaft

Rombaft

de appels zien eruit zoals op de foto op volgende link, linksboven ...
http://www.bongerdgrooteveen.nl/ziekten/Schurft_Venturia_inaequalis/Schurft_Venturia_inaequalis.php
vrijdag 24 augustus 2012 - 13:02
sugar

Sugar

De link die je doorstuurt geeft aan dat het schurft is. Je kan daar tegen preventief de boom goed luchtig snoeien, verder periodisch preventief behandelen (volgens de tabel van Mills). Beter is een appelaar te planten die minder schurftgevoelig is. Alhoewel het dit jaar een jaar was met veel regen -> veel schurft, is James Grieve erg schurftgevoelig.
vrijdag 24 augustus 2012 - 13:31
guy_fruit

Guy_fruit

Vermoedelijk zijn er kleine wondjes aan de appels, veroorzaakt door wespen en/of vogels. Later worden de beschadigde vruchten aangetast door vruchtrot Monilia.

Een aantasting van appelschurft, zoals Sugar schrijft zou ook kunnen. Hierbij is het meestal enkel de schil die aangetast wordt.

Zelf heb ik bij de zomerappels ook veel schade van wespen en Monilia.
Een gelijkaardig verschijnsel kan u bij pruimen zien. De maatregelen zijn gelijkaardig: http://fruitabc.blogspot.be/2012/08/vruchtrot-monilia-voorkomen-bij-pruimen.html
zaterdag 25 augustus 2012 - 08:27
Lino

Lino

Ik wilde net ook een vraag stellen over mij appelen.
Vallen vroegtijdig af of rotten aan de boom.
Hier gaat het over rode boskoop en elstar laagstam.

Ik heb nu de enkele nog mooie exemplaren maar afgeplukt. Veel te vroeg als je 't mij vraagt, maar ja.. wil niet meer wachten tot deze ook rotten
Het zag er nochtans veelbelovend uit aan het begin van de zomer.
maandag 3 september 2012 - 08:39
detuinkabouter

Detuinkabouter

Volgens mij is het inderdaad monilia-rot (zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Monilia-rot)
Ik heb er ook meer last van bij mijn zomerappels dan eerdere jaren.
zaterdag 8 september 2012 - 18:33
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).