menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn kers wordt niet groter

Ga naar meest recente reactie

Heidie

Heidie

Drie jaar geleden heb ik mijn kersenboom(pje) geplant.
Dit is de Prunus Avium Regina.
Al die tijd is mijn boompje gezond geweest.
Elk jaar krijgt hij nieuwe blaadjes en in het najaar werpt hij dit jasje weer af.
Maar volgens mij groeit hij niet, dit lijkt mij toch een eerste vereiste voor als ik ooit kersen wil oogsten.
Met warm weer geef ik hem in de avond uren extra water en ook de grond waar hij instaat is vruchtbaar.
Ik hou wel van een raadseltje, maar hier begrijp ik niets van???
Hij krijgt ook voldoende zonlicht.

Weet iemand hoe snel een kers groeit per jaar
en hoelang het dan duurt voordat er (eetbare) kersen aan komen

vrijdag 23 februari 2007 - 10:43
an

An

heidie staat ie in de volle grond of in een grote pot?
ik heb namelijk een in volle grond en een in pot die in pot groeit niet zo hard als die in volle grond hoe wel die ook niet zo hard gaat , misschien groeien zze wel niet zo snel want de mij doen dat ook niet.
gr an
vrijdag 23 februari 2007 - 11:00
Heidie

Tekst aangepast

Heidie

heidie staat ie in de volle grond of in een grote pot?
ik heb namelijk een in volle grond en een in pot die in pot groeit niet zo hard als die in volle grond hoe wel die ook niet zo hard gaat , misschien groeien zze wel niet zo snel want de mij doen dat ook niet.
gr an


Ik heb ze in de volle grond staan, voor in de tuin.
De tuin moet nog worden opgebouwd maar de kers staat er al
vrijdag 23 februari 2007 - 11:08
an

An

de mijne groeit ook niet hard ik heb die in de volle grond staat alleen gesnoeid dat ik hem toen kreeg en daarna niemeer hij zal hogstens een cm of 20 gegroeid zijn in 3 jaar zo lang heb ik hem bijna en die in mijn pot is ruim 1meter.
gr an
vrijdag 23 februari 2007 - 11:13
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Misschien is het wel een dwergkersboompje???

Was nog vergeten, [afbeelding verwijderd niet-https]
Heidi.
vrijdag 23 februari 2007 - 12:28
Heidie

Heidie

Misschien is het wel een dwergkersboompje???



Nee, ik heb het etiket nogt ff nagekeken.
er staat een hoop info op maar niets over een mini boomppje. er staat wel bij dat hij ook goed geschikt is als leiboom
vrijdag 23 februari 2007 - 13:09
Victor44

Victor44

Heidie,wat heeft hier vroeger op deze grond gestaan .Als hier vroeger ook kersen of ander steenfruit heeft gestaan dan zullen jouw kersen zeker niet groeien.Kersen moeten de beste gronden hebben van alle fruit ,zo mag de grond zeker ook niet te nat zijn.Verder mogen er ook geen harde lagen in de ondergrond zitten (stenen), best is een leem of zandleem grond.Ook de onderstam heeft een grote rol in de groeikracht,er zijn verschillende onderstammen.De zwakgroeiende onderstammen PiKu 4.20,
Weiroot 13,Wieroot 53 enWeiroot 153.De matig zwakgroeiende onderstammen Gisela 6,MaxMa 14 enz...
Maar de beste onderstam is tegenwoordig Gisela 5.Ik heb verleden jaar kersen geplanten in het plantjaar zelf waren er al kersen aan.Deze kersen groeien minstens eenhalve meter per jaar.Je moet ze natuurlijk ook wel een beetje meststof geven.

Grtj.Victor
vrijdag 23 februari 2007 - 18:55
Heidie

Heidie

Er heeft vantevoren eigenlijk alleen wat heide planten gestaan.
Ik geloof niet dat de vorige bewoners veel aan de tuin hebben gedaan.

In mijn achtertuin heb verschillende andere groenten en fruit die doen het uitstekend.
Ik denk dat ik 'm eens ga opmeten en volgend jaar kijk of ie groter is zoniet zal ik jouw advies opvolgen.
Waar vind ik de info.over de onderstam.
info die ik heb is:-kers -regina
-grote diep donker reode kers.
-goede smaak, stevig en weinig gevoelig voor barsten. weinig gevoelig voor ziekten.
-enigzinds zelfbestuivend
-goed geschikt als leiboom
-EG kwaliteit.
-naktuinbouwnr:24197

c'est tout,meer info weet ik niet
vrijdag 23 februari 2007 - 19:30
Victor44

Victor44

Het ras regina is een van de beste kersen die op dit ogenblik op de markt zijn,dikke 10 tot 12gr. donkere kers,weinig barstgevoelig,lekkere vaste kers die zeker één week in de frigo bewaart. Ook een late bloeier, goed voor de late lente nachtvorst .Maar helaas geen zelfbevruchter,je moet er een van de volgende rassen bij planten Karina10,2 gr,Noire de Meched 12 gr;Sam 8,4 gr of Sylvia 10,3gr.Waarvan Sam wel een kleinere kers is,Noire de Meched is een wat zachtere kers.Kersen hebben ook wel graag een grond met wat kalk in.

Grtj.victor.
vrijdag 23 februari 2007 - 22:09
Victor44

Victor44

Er zijn heden weer enkele nieuwe veel belovende kersen rassen op de markt nl.
CORALISE:vroegrijpend ras zelfbestuivend,heel productief,de vruchtmaat is vrij klein 7.5gr.
TIETON:goede vruchtmaat 8.9 gr.harde kers,weinig gevoelig voor barsten,wel lage productiviteit.
VANDA:goede vruchtkwaliteit,zeer lage barstgevoeligheid,goede productiviteit,gevoelig voor lentenachtvorst,toch beste vroeg ras.9.6 gr.
BENTON:zelfbevruchtend ras,goede vruchteigenschappen maar barstgevoelig.10.7gr.
HERTFORD:bijzonder productief,vertoont voorlopig nog geen negatieve kenmerken,dik11.1gr. bijzonder harde donkere kers, barst niet,is een zeer beloftevol ras.BESTE NIEUW RAS op dit ogenblik.
SUMMERSUN:zelfbestuivend,zeer productief,goede vruchtkwaliteit,wel barstgevoelig 8.0 gr.
NOIRE DE MECHED: 12 gr.producteif ras met dikke matig barstgevoelige vruchten,niet lang houdbaar te zacht
SAMBA:vroeg ras,dikke kers met goede smaak en goede hardheid,moet nog verder opgevolgd worden.
KORVICK:werden in2004 geplant dikke,goede beloftevolle kers,die in het buitenland er zeer goed uitkomt, nog verder op te volgen.
vrijdag 23 februari 2007 - 22:59
Heidie

Heidie

heel erg bedankt ,ga dus toch maar even zoeken naar een zelfbestuiver, want ik heb geen ruimte voor een extra boom.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Wel als hij klein blijft, maar ja, kleine boompjes worden groot.
zaterdag 24 februari 2007 - 02:14
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Sorry, verkeerd.
zaterdag 24 februari 2007 - 07:43
WiPe

WiPe

Wat betreft het feit dat de boom niet groeit: het zou wel eens kunnen dat de boom te diep geplant is. Hoe diep zit de wortelhals eigenlijk onder de grond?
dinsdag 6 maart 2007 - 09:23
Heidie

Heidie

Wat betreft het feit dat de boom niet groeit: het zou wel eens kunnen dat de boom te diep geplant is. Hoe diep zit de wortelhals eigenlijk onder de grond?


Ik weet niet prcies waar de wortel hals zit
Ik heb hem net zo diep in de grong gepoot als dat ie vantevoren in de pot zat.
Ik heb nu een grote connifeer weggehaald (deze nam veel zonlicht voor hem weg, en waarschijnlijk ook voedingsstoffen) Ik hoop dat dit verschil zal maken.
dinsdag 6 maart 2007 - 11:04
WiPe

WiPe

Het feit dat je hem even diep geplant zat als dat die in de pot stond is absoluut geen garantie dat hij niet te diep gepalnt is. Het gebeurt wel vaker dat bomen als ze ingepot worden te diep in d epot geplant zitten. Zolang ze in de pot staan is dat geen probleem. Maar bomen die te diep in de grond zitten kunnen absoluut op geen enkele manier goed groeien.
dinsdag 6 maart 2007 - 11:15
Heidie

Heidie

Hij heeft wel weer allemaal nieuwe knopjes (voor blaadjes)
meer dan vorig jaar.
Betekend dit iets, en zo nee, kan ik hem dan iets omhoog halen.
En als dat kan hoe hoog moet ik hem dan halen.

Alvast bedankt....
dinsdag 6 maart 2007 - 11:41
WiPe

WiPe

In principe moet de wortelhals gelijk zitten met de grond.
Als de boom geen nieuwe knoppen zou gemaakt hebben zou hij dood zijn. Dat is natuurlijk nog een stap erger. De boom probeert te overleven, maar dat is niet vanzelfsprekend wanneerde wortels onvoldoende zuurstof kunnen opnemen uit de bodem.
dinsdag 6 maart 2007 - 11:59
Heidie

Heidie

Hoe zie ik dan of hij te diep is geplant.
is de wortel hals gelijk aan het punt waar de wortels beginnen ???
dinsdag 6 maart 2007 - 12:27
WiPe

WiPe

Inderdaad, de wortelhals is de plaats aan de basis van de stam waar de wortels beginnen.
dinsdag 6 maart 2007 - 19:29
Heidie

Heidie

Dan zal ik maar eens gaan graven, en kijken.
in ieder geval bedankt
woensdag 7 maart 2007 - 10:27
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).