Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Begin deze zomer hebben we in onze tuin 3 perenboompjes en 3 kersenboompjes geplant.
De boompjes doen het alleen niet zo goed als we zelf gehoopt hadden.
In de eerste weken hebben de onderste (voorgeleide) takken zowat al hun blaren verloren.
Iets later zijn er dan (vooral bij de kers) nieuwe, erg lange scheuten ontstaan, maar de onderste takken hebben zich nooit echt herpakt.
Sinds een week kampen nu ook ook zowel de peren als de kersen met beestjes en iets dat op een schimmel lijkt. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met identificeren wat er juist mis is met de planten en hoe ik het (liefst biologisch) kan verhelpen.
Omdat ik een nieuwe gebruiker ben kan ik blijkbaar geen links posten, waardoor 1 link met alle foto's dus niet mogelijk is; ik zal proberen per probleem een foto te uploaden in een nieuw bericht.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
zou deze eerste foto perenroest kunnen zijn? wat kan ik daaraan doen?
De eerste foto is roest. De rest kan allemaal geen kwaad volgens mij, behalve die spikkels aan de onderzijde van 't blad, misschien een soort meeldauw?
Ik doe er ook heel weinig aan, aan die perenroest maar volgend jaar als je wil en kan de eerste blaadjes met dit verschijnsel wegknippen en verbranden. Niet op composthoop en niet naar containerpark want dan geef je je problemen alleen maar door aan een ander...
Die gang in je blad is van bladmineermot. Erg voor je blad want dat kan afsterven. Niet erg dus
Die vieze slijmerige rups is die van de Kersenbladwesp (Caliroa cerasi). Onlangs gevonden want ik had er ook op mijn kerselaars en perelaars. Dus als je ze ziet kan je van de bladeren plukken als je wil maar als je kippen hebt zoals ik dan laat je ze maar een paar weken rondlopen tussen de fruitbomen, die ruimen het wel op.