menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schimmels en beestjes op mijn fruitbomen

Ga naar meest recente reactie

P1lot

P1lot

Hallo,

Begin deze zomer hebben we in onze tuin 3 perenboompjes en 3 kersenboompjes geplant.
De boompjes doen het alleen niet zo goed als we zelf gehoopt hadden.
In de eerste weken hebben de onderste (voorgeleide) takken zowat al hun blaren verloren.
Iets later zijn er dan (vooral bij de kers) nieuwe, erg lange scheuten ontstaan, maar de onderste takken hebben zich nooit echt herpakt.

Sinds een week kampen nu ook ook zowel de peren als de kersen met beestjes en iets dat op een schimmel lijkt. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met identificeren wat er juist mis is met de planten en hoe ik het (liefst biologisch) kan verhelpen.

Omdat ik een nieuwe gebruiker ben kan ik blijkbaar geen links posten, waardoor 1 link met alle foto's dus niet mogelijk is; ik zal proberen per probleem een foto te uploaden in een nieuw bericht.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

zou deze eerste foto perenroest kunnen zijn? wat kan ik daaraan doen?

Fruit

zaterdag 28 september 2013 - 16:55
P1lot

P1lot

Een ander probleem is terug te zien in deze foto

Fruit

zaterdag 28 september 2013 - 16:57
P1lot

P1lot

de kers heeft dan weer dit als 1e probleem: een klein zwart "wormpje

Fruit

zaterdag 28 september 2013 - 16:57
P1lot

P1lot

en daarbij ook nog eens allemaal donkerrode plekjes vanboven op het blad en witte spikkels aan de onderkant

Fruit

zaterdag 28 september 2013 - 16:58
P1lot

P1lot

de witte spikkels op de kers

Fruit

zaterdag 28 september 2013 - 16:59
P1lot

P1lot

en dan is er ook nog dit op de kers; een soort van weggevreten gangetje op een aantal bladeren

Fruit

zaterdag 28 september 2013 - 16:59
P1lot

P1lot

en helemaal als laatste zijn er ook kleinere en grotere gaten in een aantal bladeren.

Excuses voor de vele berichten in 1 keer maar dat leek mij de enige manier om dit overzichtelijk te posten.

Fruit

zaterdag 28 september 2013 - 17:00
sugar

Sugar

De eerste foto is roest. De rest kan allemaal geen kwaad volgens mij, behalve die spikkels aan de onderzijde van 't blad, misschien een soort meeldauw?
zaterdag 28 september 2013 - 17:41
P1lot

P1lot

bedankt voor de info,

wat kan ik doen tegen die roest ?
wat kan ik doen tegen die meeldauw mocht het dat zijn?
zaterdag 28 september 2013 - 18:30
sugar

Sugar

Blaadjes met roest wegplukken (nu is het te laat, begin van 't seizoen). Zelf doe ik er niets aan; de boom heeft er weinig last van.
zaterdag 28 september 2013 - 21:20
Limoncello

Limoncello

Ik doe er ook heel weinig aan, aan die perenroest maar volgend jaar als je wil en kan de eerste blaadjes met dit verschijnsel wegknippen en verbranden. Niet op composthoop en niet naar containerpark want dan geef je je problemen alleen maar door aan een ander...

Die gang in je blad is van bladmineermot. Erg voor je blad want dat kan afsterven. Niet erg dus

Die vieze slijmerige rups is die van de Kersenbladwesp (Caliroa cerasi). Onlangs gevonden want ik had er ook op mijn kerselaars en perelaars. Dus als je ze ziet kan je van de bladeren plukken als je wil maar als je kippen hebt zoals ik dan laat je ze maar een paar weken rondlopen tussen de fruitbomen, die ruimen het wel op.
dinsdag 5 november 2013 - 00:28
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).