Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Beste
Een Kiwibes wordt afhankelijk van het soort zo,n 2,5m hoog en iets minder breed.
Hij is wel een zon aanbidder dus een plaats tegen zuid of zuidwest muur is een goede plaats.
En een klimrek is m.i. zeker aan te bevelen.
Groetjes C j de k
De kiwibes plant slingert zich spontaan rond een stok of draad.
Bij ons groeit de hoofd tak tegen een stok en de zijtakken langsheen draden die we gespannen hebben. De kweker waar wij ze kochten raadde ons wel aan om de takken van rond de draden te halen en ze aan te binden omdat dit de groei en bloei bevordert. [afbeelding verwijderd niet-https]
Je kan ook, ipv een stam met zijtakken, alles naar boven laten groeien en (aan een soort ouderwetse wasdraad constructie) er bovenaan een soort pergola van maken. [afbeelding verwijderd niet-https]
Tekeningen hier gevonden: http://plazilla.com/page/4295038746/de-kiwibes-een-fruittopper-van-het-moment-zelf-kweken
Waarschijnlijk kun je ze mits snoei wel veel korter houden maar de twee soorten kiwibes die ik heb staan, groeien toch veel hoger.
Kokuwa: volgens etiket wordt deze 10m hoog (vorig jaar in maart gezet en is reeds 2.5m, ga hem wel dit weekend nog wat terugsnoeien)
Vitikiwi: volgens etiket wordt deze 8m hoog (vorig jaar in maart gezet en is nu 2m hoog, ga ik ook nog wat terugsnoeien)
amai aan de hand van jullie foto's, misschien wat teleurgesteld over mijn plant.
mijn plant groeit langs pergola is 2jaar oud dus waarschijnlijk 3 omdat je koopt als 1jarige. had in de herfst 2014 kiwibes(jes) een 20-tal, zeer lekker dat wel maar mijn plant is nog maar 1 meter. Mijn vraag dus, hoe en wanneer bemesten jullie, of niet. want ik las dat de wortels kunnen verbranden bij bemesting aan de voet.
Ik bemest die nooit, ze groeien zo al hard genoeg. Bovendien gaan de planten minder dragen als je ze te hard bemest.
Jonge planten groeien meestal niet zo hard als oudere planten, dus wat dat betreft moet je gewoon ee beetje geduld hebben. Tenzij je zou tuinieren op zeer een schrale zandbodem. In dat geval zou je wel goed verteerde kompost aan de voet kunnen leggen.
thnx voor het antwoord, grond is zeker rijk genoeg, het is inderdaad nog jonge plant, geduld hebben is dus de boodschap. Ben al blij dat ik het tweede jaar al 20 kiwibeskes kon opeten , misschien wat van mijn komposthoop aan de voet leggen, das een goede tip, en dat zal zeker geen kwaad kunnen
Het kan even duren voor de planten 'in gang schieten'. Wanneer ze dat doen ga je jezelf beklagen dat je vroeger kloeg over 't feit dat ze niet snel groeiden