Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Binnenkort wil ik mijn drie fruitbomen snoeien. Als nieuwe bewoner van dit huis nog niet eerder gedaan. Bijgevoegd foto vd boom zoals hij er nu uitziet.
Ik heb begrepen dat je sowieso de taken die naar binnen wijzen moet snoeien omdat de boom 'open' moet blijven. En dat taken die vertical groeien ook weg kunnen, omdat de horizontale taken vrucht zullen dragen. Klopt dat??
P.S. Per post kan ik maar één foto toevoegen. Hierna post ik bericht met foto van wat ik denk dat ik weg kan snoeien.
Dat kun je best in de zomer doen; De bomen hebben sterk gereageerd op de snoei van vorig jaar. Nu weer snoeien geeft alleen maar meer sterk groeiend schot. Je kan ze nu wat uitdunnen en in de zomer alle overbodige groei weg halen.
Wil je al die takken behouden? De takken die je niet nodig hebt, dat is overbodige groei. Als je die nu wegsnoeit krijg je weer nieuwe takken. Als je wil dat die takken niet blijven terug komen, moet je die in de zomer uitdunnen.