Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Zit met een vraagje en vind het antwoord nergens op internet.
Ik heb in maart/april stekken genomen van de vijg.
Er zijn er een 4-tal (van de 12) heel goed gelukt.
Maar hoe verplant ik deze 4 nu?
Zou ze graag voorlopig in pot willen laten opgroeien, dan kan ik (of nieuwe eigenaars) later nog kiezen of we ze laten als struik, boompje of boom.
Maar hoe moet ik dit nu doen?
De ‘oude’ tak volledig in de aarde planten zodat de nieuwe scheut boven blijft?
Dat dient dan schuin te gebeuren, want meestal groeit de nieuwe scheut halverwege en zitten de nieuwe wortels onderaan de oude tak.
Als het gaat om de planten op de eerste foto: zou ze gewoon in deze pot laten staan. Nu verplanten leidt tot groeistilstand want de stek moet zich eerst weer 'settelen'. Zorg wel dat er voldoende gaten in de pot zitten zodat overtollig water goed weg kan.
Als je ze toch wil verplanten: even diep terug planten als ze nu staan.
Als je er een boomvorm van wilt maken (OK, ik weet dat je dat nu nog niet weet!) dan is het verstandig daar nu al mee te beginnen, dat voorkomt later een hoop snoeiwerk. Een bamboestokje bij de planten zetten en de stekken VOORZICHTIG aanbinden met bindbuis o.id. De twee stekken op de eerste foto lenen zich prima om er een boompje van te maken.